Å snakke med barn og unge

19. januar m/statens barnehus

Statens barnehus

Barn er representert i alle politiets distrikter. Barn har ofte lang reisevei for å komme i avhør. På barnehuset er alle instanser representert med klinisk videreutdanning. For å komme til barnehuset må det ligge en anmeldelse i bunn, om ikke er det en barnevernssak.

Målgruppe: barn og unge og sårbare opp til 16 år som kan være utsatt for, eller vitne til, vold og seksuelle overgrep. Jobber også med andre sårbare grupper – demens og psykisk utviklingshemming (som ikke er barn).

Målsetting: Sikre bedre sikkerhet og bedre oppfølgning. Samle og øke kompetansen om avhør og oppfølging av barn. Barn, under 18 år, som er mistenkte i saker ønskes også sendt til barnehuset – barn er barn.

Grunnlag for anmeldelse

Vold: når et barn forklarer seg om slag, spark, ris, dytting, slenging, holde hardt i armen, ørefik, klaps i hodet, kvelertak – også der barn har vært vitne til vold mellom foreldre/søsken eller annen nære relasjon.

  • Fysisk vold
  • Psykisk vold
  • Vold i oppdragelsesøyemed – brukes som en form for oppdragelse: klaps når man ikke gjør lekser
  • Materiell vold – kaster og ødelegger materiell i sinne
  • Økonomisk vold – ikke kontroll over egen økonomi
  • Negativ sosial vold – kontroll til å holde deg tilbake fra ting, innad i religioner
  • Latent vold – det som ligger i luften, trusler
  • Vold i nære relasjoner – tvangsekteskap inn her
  • Digital vold – seksuelle overgrep, trusler

Anmeldelsene kommer gjerne på fysisk eller psykisk vold. Så finner man ut av de andre når det blir forsket på. Vanskelig å anmelde på grunnlag av en av de andre.

Seksuelle overgrep: når noen krenker kroppens grenser – seksuell krenkende atferd, seksuell handling, seksuell omgang og nettovergrep

«spill» for samtale med barn

Snakke med unge om vanskelige tema eller bekymringer

Barnets barriere mot å snakke: «hva vil skje med den voksne som utfører det?», føler seg angrepet

Lærerens barrierer mot å snakke: hvor begynner man? Hvordan stå i det (konsekvensene)?

Ulike samtaler:

  • Støttende samtaler
  • Avdekkende samtaler
  • Konfronterende samtaler

Kommunikasjonsprinsipp

Skap tillit først – snakk om andre ting, men ikke så mye at du er unnvikende

Aktiv lytting – pauser, bekreftelse, gjenta, åpne spørsmål

Oppsummere gjøres gjerne av politiet senere. Evt. at du skriver en logg etter samtalen. Vær forsiktig med å oppsummere for barnet da du bytter ut ord og kan virke mer anklagende.  

Den dialogiske samtalemetoden – avdekkende samtale: åpne til lukkede spørsmål, oppfordre (… fortell mer om det.), gjenta, bekrefte, oppsummer underveis, lytt mer enn du snakker, tåle pause og tilstedeværelse.

Målet er å få mest mulig fri fortelling. Ikke endre minnene til barnet. Gi rammer for samtalen.