Hva har jeg gjort og lært denne uken?
Denne uken startet med litteraturfestival der vi delte oss inn i grupper på tre til fire personer. Gruppene ble fordelt ut ifra tema fra boken «psykisk helse«. Sammen i gruppen lagde vi notater som vi presenterte for resten av klassen. Alle notatene ble samlet i en felles padlet. Dette var en fin måte å jobbe med pensum på, og det passet veldig bra til temaene som var i boken.
På tirsdagen var det Ragnhild som hadde forelesningen med oss. Hun snakket om lærerens samarbeidspartnere. Det jeg fikk ut av den forelesningen var egentlig bare hvor viktig det er med godt tverrfaglig samarbeid på tvers av profesjoner. Jeg likte spesielt godt den øvelsen hun hadde der vi fikk utdelt ulike caser hver med oppgaver til. Da vi snakket om det i klassen viste det seg at alle hadde fått samme case, men fra forskjellige profesjoner og dermed med ulik info – det ble som et puslespill der casen ga mer og mer mening jo mer info vi fikk fra andre.
Onsdag var jeg på forskertorg rettet mot master og var dermed ikke relevant innenfor PEL.
På torsdagen fikk vi besøk av organisasjonen «voksne for barn«. De jobber for barns psykiske helse og oppvekstsvilkår – trygge voksne, trygge barn. Her kom en ungdom selv med tips som fremmer god psykisk helse i skolen. Oppsummert så er det god relasjon med voksne og vise at du bryr deg. Videre sa de også at man skal være medmenneske, ikke bare lærer, våg å være den voksne, del av egne feil, vi følelser, vis at du er forståelsesfull gjennom handlinger og husk at du er en rollemodell.
Mål fra emneplanen:
- har forskningsbasert kunnskap om hvordan trakassering, mobbing og diskriminering kan forebygges og følges opp med tiltak
- har avansert kunnskap om mangfoldet i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelser
- har inngående kunnskap om spesialundervisning, og tiltakskjeden i saker som omhandler spesialundervisning
- har kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer
Hvordan synes jeg uken har vært?
Jeg synes uke alt i alt har vært bra. Variasjon i forelesningene – likte spesielt godt mandagen.
Jeg synes også vi har fått god tid til å lese pensum da dagene har vært ferdig til 12, og fredagen er lesedag.
Vi har vært innom mange mål fra emneplanen denne uken. På denne måten ser jeg hvor mye alt henger sammen med hverandre.
Jeg stresser ikke like mye til eksamen nå, fordi ting gir mening, pensum er overkommelig og temaene vi har interesserer meg veldig.