Forelesning 19. april m/Kristoffer
Starter med mange mentimeter. Medvirkning for studenter. Veiledning for foreleser.
Rettferdighet og rettigheter
Fangens dilemma:
To fanger blir arrestert for mord. Og får følgene beskjed «Om du tyster på kompisen din går du fri, mens han får ti års fengsel. Om begge forblir stille får begge et års fengsel. Dersom begge tyster på hverandre får dere begge ti års fengsel. Jeg sier det samme til den andre personen»
Det beste i denne situasjonen hadde vært om ingen av de tystet. Fordi da er det best mulig utfall som er mulig for flest mulig. – «Hva er til alles felles beste?»
Hvem skal ha makten?
Hobbes: Demokrati fungerer ikke fordi man aldri vil bli enige om reglene. Derfor burde det være en aom har kontroll og som bestemmer
- Diktatur fremfor demokrati
John Locke: Staten må respektere mennesker rettigheter til liv, frihet og eiendom. Folk skal selv ønske at noen bestemmer, vil gi fra seg deler av friheten sin. Respekt for andres frihet gjør slik at vi velger demokrati. Respekt for at alle beholder litt av sin frihet fremfor at noen for full frihet, mens andre ikke har noe.
- Demokrati fremfor diktatur
Hvem overgir frihet til hvem på skolen?
- Hva overgir elever?
- Hva overgir foreldre?
- Hva overgir læreren? (læreplan og styringsdokumenter)
- Hva overgir skoleledelsen?
- Hva er til alles felles beste? Er dagens skole til alles felles beste?
Tanker om det gode klassemiljø
Et trygt sted å være Lov til å gjøre feil – noe man lærer av Elevdeltagelse og elevmedvirkning Rom for alle Autoritativ klasseledelse Inkluderende og vennskap Tydelige rammer Rettferdighet Et felles «vi» – lagsamarbeid |
Hvilket samfunn vil du lage eller at barnet ditt skal bli født inn i?
Medmenneskelighet Demokrati – en stemme til alle Rettferdighet |
Er rasjonelt mennesker vil planlegge etter «worst case senario»: å sikre de dårligste stilte – foredling av materielle goder eller mulighet for sosial mobilitet?
- Kritikk: Mennesker tenker ulikt om dette spørsmålet – noen vil ta en sjanse, andre vil sikre seg (jeg tar sjansen på at jeg blir en av de best stilte, mens andre vil jobbe mot å sikre seg dette og tar dette på bekostning av andre)
Hvordan ville du tilrettelagt skolen?
Mange voksne Mye ressurser Mer praktisk, mindre pugging Hyppig aktive pauser (en strekk eller dans) Gode relasjoner til lærere og mellom lærere God lønn til ansatte Elvene blir hørt, men også lærere til ledelsen Nulltoleranse mot mobbing Sørge for at alle elever har venner Varierte dager |
Diskursetikken
Fornuft er en offentlig fornuft.
Felles enighet om hvilke normer som skal gjelde
Menneskesyn og menneskeverd – menneskerettigheter
En type diskursetikk
Alle mennesker har en ukrenkelig verdighet.
Negative rettigheter: retten til at noe ikke skal gjøres mot deg
Positive rettigheter: Krav på at staten aktivt bidrar til noe du skal gjøre
Gleder menneskerettighetene for alle og i alle land?
«du skal ikke ta liv», men dødsstraff er fortsatt tillat i noen land.
Er skolens verdigrunnlag diskursetisk?
Uttrykk for en enighet?
Bestemt av en aktuell regjering med flertall, men ikke enighet.
Global etikk vs. nærhetsetikken
Global etikk for krevende? Enkelt personer kan ikke hjelpe alle. Hvem skal man da prioritere å hjelpe?
Utilitarismen – den vestlige verden skal gi bort ganske mye til andre land.
Nærhetsetikken – hjelpe den du står nærmest, har mest kjær. En annen tolkning er å hjelpe den som trenger mest.
Dersom du har kontakt med et menneske på en eller annen måte er du også en del av dens skjebne.
Dilemmaer
- Hva er argumentene for og imot å kjøpe klær laget i tredjeverdensland?
- Er det etisk forsvarlig å dusje hver dag?
- Er det etisk forsvarlig å kjøpe Nidar-sjokolade på Rema1000?
- Er de etisk forsvarlig å kjøpe vann av termosflaske?
Har vi ansvar for våre handlinger og at vi handler moralsk?
Eksistensialisme (Jean Paul Satre 1905-1980): Vår menneskenatur er ikke gitt. Vi han handle fritt. Fri vilje = ansvar for egne handlinger. Eksistensiell angst: Fortvilelsen over å innse at vi alene har ansvaret for våre handlinger.
Eksistensiell moral: intet er objektivt rett eller galt, dette må vi selv bestemme.
Skjebnetro? Nyreligiøsitet/New Age leser gjerne stjerner og mener universet har en plan for deg. Eksistensielle ser dette som ansvarsfraskrivelse.
- Snakker ofte om «det var skjebnen». Føler nesten som noe er forutbestemt, men eksistensielle mener dette er tilfeldig.
Determinisme: alt som skjer og vi gjør er forutbestemt. Strengt årsaksbestemt.
Kant om fri vilje: «bør» forutsetter «kan» handler. Muligheten for å tenke seg at vi kan handle riktig gir grunnlaget for å handle slik.
Er man ansvarlig for alle handlinger man gjør? Hva med om man ble tvunget? Oppdratt som barnesoldat?