19. januar m/statens barnehus
Statens barnehus
Barn er representert i alle politiets distrikter. Barn har ofte lang reisevei for å komme i avhør. På barnehuset er alle instanser representert med klinisk videreutdanning. For å komme til barnehuset må det ligge en anmeldelse i bunn, om ikke er det en barnevernssak.
Målgruppe: barn og unge og sårbare opp til 16 år som kan være utsatt for, eller vitne til, vold og seksuelle overgrep. Jobber også med andre sårbare grupper – demens og psykisk utviklingshemming (som ikke er barn).
Målsetting: Sikre bedre sikkerhet og bedre oppfølgning. Samle og øke kompetansen om avhør og oppfølging av barn. Barn, under 18 år, som er mistenkte i saker ønskes også sendt til barnehuset – barn er barn.
Grunnlag for anmeldelse
Vold: når et barn forklarer seg om slag, spark, ris, dytting, slenging, holde hardt i armen, ørefik, klaps i hodet, kvelertak – også der barn har vært vitne til vold mellom foreldre/søsken eller annen nære relasjon.
- Fysisk vold
- Psykisk vold
- Vold i oppdragelsesøyemed – brukes som en form for oppdragelse: klaps når man ikke gjør lekser
- Materiell vold – kaster og ødelegger materiell i sinne
- Økonomisk vold – ikke kontroll over egen økonomi
- Negativ sosial vold – kontroll til å holde deg tilbake fra ting, innad i religioner
- Latent vold – det som ligger i luften, trusler
- Vold i nære relasjoner – tvangsekteskap inn her
- Digital vold – seksuelle overgrep, trusler
Anmeldelsene kommer gjerne på fysisk eller psykisk vold. Så finner man ut av de andre når det blir forsket på. Vanskelig å anmelde på grunnlag av en av de andre.
Seksuelle overgrep: når noen krenker kroppens grenser – seksuell krenkende atferd, seksuell handling, seksuell omgang og nettovergrep
«spill» for samtale med barn
Snakke med unge om vanskelige tema eller bekymringer
Barnets barriere mot å snakke: «hva vil skje med den voksne som utfører det?», føler seg angrepet
Lærerens barrierer mot å snakke: hvor begynner man? Hvordan stå i det (konsekvensene)?
Ulike samtaler:
- Støttende samtaler
- Avdekkende samtaler
- Konfronterende samtaler
Kommunikasjonsprinsipp
Skap tillit først – snakk om andre ting, men ikke så mye at du er unnvikende
Aktiv lytting – pauser, bekreftelse, gjenta, åpne spørsmål
Oppsummere gjøres gjerne av politiet senere. Evt. at du skriver en logg etter samtalen. Vær forsiktig med å oppsummere for barnet da du bytter ut ord og kan virke mer anklagende.
Den dialogiske samtalemetoden – avdekkende samtale: åpne til lukkede spørsmål, oppfordre (… fortell mer om det.), gjenta, bekrefte, oppsummer underveis, lytt mer enn du snakker, tåle pause og tilstedeværelse.
Målet er å få mest mulig fri fortelling. Ikke endre minnene til barnet. Gi rammer for samtalen.