Folk er folk! … Eller?

En undervisningsøkt med refleksjon om livsmestring og mangfold

Onsdag 18. januar m/Katrine Kilskar

Skolen er en sosialiseringsagent.

Jentedo og guttedo vs. sittedo og stådo

Når man snakker om livsmestring og mangfold blir det mye refleksjoner fordi det ikke finnes noe riktig eller galt svar.

Fra likestilling til likeverd

«Norge er landet som elsker mangfold og hater ulikheter» (Kristin Clemet, 2010).

Likeverd – «må håndtere, tolerere og respektereulikhet, og det er mye større en prestasjon»

1987 – bidra til kjønnsmangfold på tvers av tradisjonelle normer og forestillinger om kjønn

Lk97 – begrepet likestilling blir erstattet med likeverd

Fra lk20 står det at skolen skal støtte den enkeltest identitet … skal formidle feller verdier som trengs for å møte mangfold i samfunnet

Hvordan identifisere mangfold?

Snakk med elevene – relasjonsbygging. Også de du ikke er kontaktlærer for. Din jobb som lærer å få til en god kommunikasjon.

Som lærer må du observere på en profesjonell måte og studere ungdommen som det de er, ikke et ønsket bilde.

Finnes mangfold i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelser. Bourdieu snakker om at den kapitalen man vokser opp med, sosialt, økonomisk og kulturelt, må brukes for å forstå hvorfor vi er forskjellige og har ulike forventninger til fremtiden. – brukes for å finne elevers ståsted.

            Forståelsen om dette kan få oss til å utjevne forskjeller, og øke kunnskap og innsikt.

Bourdieu beskriver følgene kapital som en form for makt:

  • Økonomisk kapital = økonomiske ressurser som penger
  • Sosial kapital = venner, familie, kontakter og bekjentskap som gir det et nettverk som kan styrke din posisjon
  • Kulturell kapital = ferdigheter og egenskaper som gir det lettere tilgang til utdannelse og attraktive posisjoner i arbeidsmarkedet (det samfunnet vil ha)
  • Symbolsk kapital = det som anerkjennes av sosiale grupper – eksisterer kun om andre mennesker gir anerkjennelse, tro og tillit

Idealtypiske ungdomsprofiler (en måte å se på hvordan livet og fremtiden oppfattes i elevenes selvprosjekt)

Mulig tolkning av idealprofilene

Den lokalt forankrede – vil bli det samme som mor og far, bo på samme sted

Den selvsikre optimisten – jeg er på vei mot en suksessrik fremtid, jeg kommer til å ta videre utdannelse etter vgs

Den talentfulle som satser alt – jeg skal satse alt på å nå mine mål

Den sårbare og rotløse – aner ikke hva fremtiden vil bringe, engstelig på fremtiden, liker ikke skole fordi jeg ikke får bruk for det

Samtale for å bevare mangfoldet – øke kunnskap og innsikt

Elevene må snakkes til på ulike måter. Bruke ulike didaktiske metoder for å møte mangfoldet, men samtidig søke kunnskap og bedre innsikt. I et klasserom kan dette gjøres ved å gi plass og rom til ytringer og diskusjoner, man leter ikke etter svar.

De må få prøvd ut sine argumenter, fordommer, ulike syn på en sak. Dette er ikke for å bli enige (da er det ikke mer mangfold igjen), men for å kunne takle uenigheter og likevel kunne fungere sammen sosialt og faglig

Didaktisk samtale:

Veileder ønsker å lære bort noe den vet at den andre ikke kan, men gjennom at den andre selv kommer frem til den samme kunnskapen. Bruker dialog bevisst for å lære bort noe

Oppgave: diskutert artikkelen

Gymnastiske samtale:

Dette er den mest lekne metoden. Det spiller liten rolle hva du mener på ekte. Det som testes er hvor god du er til å forsvare eller angripe standpunkt

Oppgave: ulike case med påstander om kjønn og religion. Del i to motstridene grupper og diskuter.

Aporetisk samtale og Sokrates metode:

Still så mange spørsmål at man til slutt har satt fast samtalepartneren. Tanken er at gode spørsmål avdekker dårlige argumenter eller at man avslører to motstridende syn som ikke er forenelige

Oppgave: still spørsmål om artikkelen eller temaet

Tanker og spørsmål å stille gruppa under Sokrates sin metode om artikkelen som omhandler Tate:

  • Hva betyr det at Tate er alfahann og kongen av giftige menn?
  • Hvordan endte Tate opp i denne situasjonen?
  • Jeg tror oppførelsen og holdningene til Tate har utviklet seg sammen med etterspørsel i kjendismiljøet
  • Hvordan kunne Tate brødrene unngått å havne i denne situasjonen?
  • På hvilken måte påvirker brødrene unge menn i vårt samfunn?
  • Hvordan kan man hjelpe gutter mot disse holdningene?

Oppsummering av samtalene

Kan være fine samtaler for å ta opp vanskelige temaer i klassen. – men allikevel må an være tett på fordi noen kan føle seg angrepet.

Trenger tydelighet på objektivitet og tydelige roller man blir tildelt – kommer ikke med egne meninger i samtalene.

Samtalene kan være vanskelige å holde seg innenfor, men derfor er det viktig at man jobber med det regelmessig og øver på samtalene.

Trenger ikke introdusere barna for hva samtale trekkene heter osv, men forklar hvordan samtalen skal foregå.