Logg uke 2 – læringsmiljø, fellesskap og inkludering

Hva har jeg gjort denne uken?

Denne uken fikk jeg lest alt som sto som pensum til uken i tillegg til halvparten for neste uke. Jeg leste helgen i forveien og kveld tirsdag + torsdag. Dette gjorde jeg hjemme. Jeg satt også igjen litt på biblioteket på tirsdag, noe som funket bra for meg.

Det var litt stress å lese mye pensum, og det det ble enda verre da foreleserne endre pensumet for uke 2 flere ganger i løpet av uken – men det gikk bra allikevel.

Jeg deltok også på forelesningene fra mandag-torsdag

Hva har jeg lært denne uken?

Denne uken har jeg for det meste lest om annerkjennelse og frafall i norsk skole.

Frafall i videregående skole er høyt og har røtter i barne- og ungdomsskolen. Derfor er det ekstremt viktig for oss lærere å skape et godt klassemiljø og passe på at elevene er motivert og trives på skolen. Det er snakk om et mestringsorientert læringsmiljø, som Danielsen og Tjomsland snakker om.

Jeg har også lest om relasjonssirkelen til Linder. Her illustreres relasjonen lærere har til hver enkelt elev. Siden relasjon er veldig viktig, er det også viktig å kunne reflektere over relasjonene – dette hjelper sirkelen med.

I artikkelen til Jordet har jeg lest om hvordan mennesket tilpasses miljøer, og hvorfor danning er viktig. Jodet snakket også mye om anerkjennelse vs. krenkelse, og hvordan dette kan påvirke elevene sin læring både i faget og det psykososiale.

Til slutt har jeg lært og lest om identitetsdanning/identitetsutvikling. Hvordan dette binder oss sammen som person og gir mennesket en helhet. Identitetsdanning foregår gjennom hele livet, men er sterkest i ungdom og tidligvoksen årene. Utforsking av «Hvem er jeg?».

I den ene forelesningen til Øhra hadde vi mye om norm og dermed har også dette vært et stort tema for uken.

Mål fra emneplanen

  • har avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale, digitale og kulturelle kontekster

Hvordan synes jeg uken har vært?

For meg har denne uken fungert bra, men det blir litt mange dager på skolen. Jeg prøver å studere, jobbe og trene ved siden av forelesningene og dette blir litt vanskelig med flere lange dager i uken. Det har allikevel gått fint da vi ofte har sluppet til 12 og dermed har tid til å lese pensum etter forelesning.

            For min del føler jeg at jeg lærer med ved å lese pensum for så å høre om det på forelesning. Dette føler jeg at jeg har savnet denne uken fordi jeg føler lite av pensumet var knyttet opp til denne uken. Derfor vurderer jeg å være på forelesningene for så å lese aktuelt pensum i ettertid som repetisjon og utfyllende kunnskap.

Jeg personlig foretrekker tradisjonell forelesning. Jeg sliter med å henge med på Øhra da jeg ikke helt vet hvordan jeg skal notere. Det er spennende det han snakker om, og han får med studenters meninger, men etter endt forelesning klarer jeg ikke helt å tenke frem til hva jeg har lært. Dermed var det veldig deilig på torsdag da vi hadde en mer tradisjonell forelesning med Are.

Hva vil jeg ta med meg videre fra denne uken?

Videre fra denne uken vil jeg ta med meg den systematiske lesingen og noteringen jeg gjør.

Jeg har også lært en del om annerkjennelse og norm i klasserommet som jeg absolutt kommer til å ta med meg videre som lærer.