12. januar m/Are
Mål: er å få et fugleperspektiv på hva som foregår i skolen
Klasse og sosialisering i lys av Basil Bernsteins kodeteori
Stor forskjell på språkkommunikasjonen blant barn som kommer fra arbeiderklassen vs. middelklassen.
Yrket foreldrene hadde påvirket hvordan det ble kommunisert hjemme.
- Arbeidet påvirker pedagogisk praksis i hjemmet
Mat -eksperimentet | Fikk en tallerken med grønnsaker og fisk, dette skulle de beskrive | Middelklassen: Det er grønnsaker, laget av smør og kommer fra havet Arbeiderklassen: Det er det vi spiser til frokost, det er sånn mamma lager og det liker jeg ikke | Middelklassen beskriver kontekstfjernt og mer abstrakt Arbeiderklassen beskriver kontekstnært og kommer med kontekstuell kunnskap | Da barna fikk beskjed om å beskrive maten på en annen måte så klarte middelklassebarna å bytte prinsipp ved å forklare mer kontekstuelt, mens arbeiderklassebarna ikke klarte endre prinsipp |
Maleri -eksperimentet | Fikk se et maleri som de skulle beskrive | Middelklassen: Beskrev bildet slik at folk som ikke var til stedet forsto bilder Arbeiderklassen: Lagde en historie og kontekst rundt bildet | Middelklassen beskriver kontekstfjernt = generell kunnskap og abstrakt Arbeiderklassen beskriver kontekstnært og kommer med kontekstuell kunnskap = kontekstuell | Vi ender dermed opp med å få samme resultat på begge eksperimentene |
Politisk prinsipp
«alle elever, uavhengig av sosial eller kulturell bakgrunn, skal ha like muligheter til å lykkes i den norske skolen»
Foreldrenes sosioøkonomiske status påvirker ungdom:
- Atferd på skolen
- Skoletrivsel
- Selvoppfatning
- Leksearbeid
- Prestasjoner
- Tanker om høyere utdanning
- Tanker om egen fremtid etter endt utdanning
Tanker om egen og familiens holdninger har mye å si. «nei vi er dårligere i matte» gir et dårlig utgangspunkt for å lære det.
Den grunnleggende forståelsen av kulturbegrepet
Ser bort fra likhetsprinsippet i skolen. Man er ulike og har ulik kultur, sånn er det bare.
Kultur er noe man har mer eller mindre av – kapital
Noen typer kultur er bedre enn andre
Relativistisk:
Kultur trer i ulike grupper forskjellige
Ikke som noe man har mer eller mindre av
Kultur er ikke god eller dårlig
- Bourdieu plasserer seg inne relativistisk syn på kultur
Kode er et regulerende prinsipp som styrer vår kommunikasjonspraksis
Språkkodene har sin forutsetning i produksjonen både strukturen og måten
Det vi arbeider med danner en materialbase, referanser
Materialbasen – kunnskapen via referanser
Noen ganger man materialbasen og kunnskapen få lang og abstrakt avstand fra hverandre.
Materialbasen er kull
Som kullarbeider kan du alt av kunnskapen du trenger for å ta ut dette kullet – du vet alt om kull og redskapene for å få det ut
Du har kunnskapen gjennom erfaring
Evt kan du være geolog og drive med analyse av stein – leser grafer osv …
Kunnskapen din til kull er da abstrakt, du jobber med symbol for kull (skjema og formler, du tar ikke fysisk i kull)
LAP – hjemmet og HAP- hjemmet (forskning til Hasan)
Handler ofte om utdanningen til moren å gjøre
LAP barn får svar som «det har ikke du noe med» og moren tenker at barn ikke har behov for svar
HAP barn for gjerne utfyllende svar med mye kunnskap, moren tenker det har barnet behov for
Læreren favoriserer rasjonelle begrunnelser fremfor «sånn er det bare»
Åpner opp for refleksjon og dyrker den unike individtypen.
Fortolkningsspørsmål, oppfordrer elevene til «hva tenker du»
Gir støttesvar som får eleven til å fortsette med å snakke
- Man ser at læreren har mer HAP tilnærming, som kommer av utdanningen hans
Klassifikasjoner = relasjoner mellom kategorier
Klassifisering varierer i styrke og er knyttet til makt – hvor lang er «avstanden» mellom klassene.
Sterk klassifisering = tydelig isolasjon mellom kategoriene – sterk spesialisering
Svak klassifisering = utydelig isolasjon mellom kategorier – svak spesialisering
Kan forklare klassifisering som vegger mellom rom i huset. Sterk klassifisering mellom kjøkken og bad, men svak klassifisering mellom kjøkken og stue (åpen løsning).
Klær blandet sammen i en stor haug – svak klassifisering vs. klær som er sortert og har fast plass – sterk klassifisering.
Klassifisering i skolen
Fag er eksempel på klassifisering
Elevene kan også klassifiseres i egne klasser, trinn og via trinnet
Lærere klassifiseres også ved at de kun har et utvalg av fag
- På en slik skole kan ikke hvilken som helt lærer erstatte en annen fordi alle har sin spesialisering
Klassifisering kan man se i alt
Framing = kommunikasjonskontroll
Interaksjonsprinsippene i klasserommet skapes av kommunikasjonskontrollen
Bestemmer strukturen på pedagogikken
Framing = kontroll over kommunikasjonen
Varierer i styrke
Når man arbeider i et team der man gjennomfører hele arbeidsoperasjoner, styrer tempo selv og kan kommunisere med hverandre – svak framing
Sterk framing – kan ses på som at du jobber isolert med arbeidsoppgaver som ledelsen har bestemt
Framing eksempler i skole
Instruksjonsdiskurs:
Regulerer hvem som kontrollerer hva i undervisningen
- Seleksjon (bestemmer hva som settes på dagsorden)
- Sekvenser (hvilken rekkefølge kommer det i)
- Tempo
- Kriterier
Den regulerende diskursen:
Bestemmer hvordan læreren kontrollerer elevenes oppførsel
- Direkte, hierarkirisk kontroll. Tydelige beskjeder = posisjonelle kontrollformer
- Eks: «straff». Låse døren når timen starter. Kaptein på skip
- Indirekte, horisontale = relasjonelle kontrollformer
- Eks: «nå har vi begynt timen vi, sett deg stille ned»
Klassifisering av kunnskap
Moderne læreplan handler om at verden fragmenteres i biter kalt disipliner og i under disipliner.
Spesialiserer seg innen ulike temaer og går i dybden videre på dette.
Skolekunnskap skilles fra det hverdagslige – vi skal lære om 2. verdenskrig selv om den er en stor nyhetssak som burde blitt tatt opp.
Tverrfaglighet går bort fra den tradisjonelle læreplanen fordi skillet mellom fagene ikke blir like tydelig
Kolleksjonsaktig tankegang vs. integrasjonskode
Tydelig og synlig pedagogikk vs. usynlig pedagogikk
Sluttkommentar
Argumenter for å bringe inn språkkoder er at vi blir bedre i stand til å tilrettelegge undervisningen for alle elever hvis vi er klar over ulikhetene.
Undervisningen er ofte lærerstyrt, og skolekunnskap klassifiseres fra hverdagskunnskap.
Til tross for idealer om erfaringsbasert læring representerer skolen fortsatt en akademisk middelklassekultur.
Svakere klassifisering mellom det elevene lærer på skolen og egne erfaringer vil kunne lette læringsprosessene for alle elevgruppene, spesielt elever fra ikke-akademiske hjem.