Anerkjennelse

«Jeg vil heller jobbe med dere, Kristian jobber med det lette heftet»

  • Anerkjennelse handler om å akseptere, respektere og godta andre individer.
  • Barn som møtes med anerkjennelse, vil imidlertid også selv lære å anerkjenne andre.
  • Individet er avhengig å erfare anerkjennelse i alle de tre livssfærene for å kunne utvikle et trygt selv og trygg identitet, men må også selv møte andre med anerkjennelse.

Honneth (2008) knytter anerkjennelse til tre livssfærer: kjærlighet i den private sfære, rettigheter i den offentlige sfære og sosial verdsetting i den sosiale sfære.

Eksklusjon

Krenkelse

Ifølge forskningen vil skolen være psykisk helsefremmende hvis den:

  1. Styrker det enkelte barns identitet og selvrespekt
  2. Oppleves meningsfull
  3. Fremmer mestring
  4. Skaper tilhørighet,
  5. Gir trygghet
  6. Legger til rette for deltakelse
  7. Styrker fellesskapet

Skoler som leverer på disse områdene, vil være psykisk helsefremmende, mens skoler som ikke gjør det, vil bidra til patologier – det vil si psykisk og fysisk uhelse for barn

Litteraturliste:

  • Danielsen, A. G. & Tjomsland, H. E. (2020). Mestringsforventning, trivsel og frafall. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning : en antologi (2. utg., s. 497–525). Fagbokforlaget.
  • Jordet, A. N. (2020). Empirisk og teoretisk bakgrunn. I A. N. Jordet, Anerkjennelse i skolen : en forutsetning for læring (s. 15–37). Cappelen Damm akademisk.
  • Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle. I J. Buli-Holmberg & M. H. Olsen (Red.), Psykososialt læringsmiljø (s. 115–130). Cappelen Damm akademisk.