Presentasjonsmappe

Tematikk: Læringsmiljø, anerkjennelse

Lubber fra emneplanen:

  • Har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevens læreprosesser
  • Kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper
  • Kan fatte beslutninger og iverksette tiltak som fremmer det psykososiale skolemiljøet

Opplæringsloven

§ 9 A-2. Retten til eit trygt og godt skolemiljø
«Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring.«

https://lovdata.no/dokument/

Case 4 – Nivåfordeling i matematikk

  • Læreren er relativt nyutdannet og har vært kontaktlærer i klassen i litt over et halvt år. I følge flere av elevene er det et godt klassemiljø hvor man tør å være seg selv og hvor man har respekt for hverandre.
  • På den andre siden, hevder enkelte elever at de ikke har turt å rekke opp hånden på flere år fordi de føler det er en klassekultur hvor man slenger stygge kommentarer dersom noen sier eller gjør noe «feil».
  • I en matematikktime reiser en jente seg opp, går mot to gutter bak seg og sier «jeg vil heller jobbe med dere, Kristian jobber med det lette heftet». Alle snur seg og ler, inklusive Kristian, men litt mer halvhjertet. Jenta sier rett etterpå «Kristian fikk to hefter assa, han kunne velge».
  • I samtale med lærer etterpå kommer det frem at flere i klassene på 10.trinn har brukt armer, bøker og pc-skjermer for å skjule matteheftet de jobber med.

Hva slags læringsmiljø og fellesskap er det egentlig i denne klassen?

Perspektiver jeg ønsker å se på rundt denne casen: