Pensumslitteratur PEL 4

PensumLest
Andreassen, Tiller, T., & Tiller, T. (Red.). (2021b). LK 20 i utdanningsideologisk lys. I S. E. Andreassen, Rom for magisk læring?: en analyse av læreplanen LK20 (s. 21–26). Universitetsforlaget

Andreassen, Tiller, T., & Tiller, T. (Red.). (2021a). Læreplanteori. I S. E. Andreassen, Rom for magisk læring?: en analyse av læreplanen LK20 (s. 27–33). Universitetsforlaget.

Andreassen, Tiller, T., Tiller, T., & Andreassen, S. E. (Red.). (2021). LK 20 i læreplanhistorisk perspektiv. I S. E. Andreassen, Rom for magisk læring?: en analyse av læreplanen LK20 (s. 34–40). Universitetsforlaget.

Boyer. (1995). The educated person. I Beane (Red.), Toward a Coherent Curriculum. The 1995 ASCD Yearbook. (s. 16–25). Association for Supervision and Curriculum Development, 1250 N. Pitt Street, Alexandria, VA 22314-9110

Bergsjø (2020). Pedagogikk: Hva er det brede dannelsesoppdraget. I Bergsjø, Barn og unges digitale dømmekraft: verdiløft i barnehage og skole. Eilifsen, Tønnesen, K. T., & Vik, L. G. V. (Red.). (s. 78–110). Universitetsforlaget.

Bæck Unn-Doris K. (2017). Utdanningssosiologiske problemstillinger. I Haugen, Stølen (red.), & Vivian D Haugen (redaktør) (Red.), Pedagogisk mangfold: i et samfunnsperspektiv (s. 34–49). Universitetsforlaget.

Darsø (2019). Den innovationspædagogiske teoriramme. I Darsø, Innovationspædagogik kunsten at fremelske innovationskompetence (2. udgave, s. 85–98). Samfundslitteratur.

Elstad (Red.). (2021). Skole – hjem-samarbeid og de sosiale kontekstene betydning for unges oppvektvilkår. I Elstad, Pedagogikk for kommende lærere (s. 303–316). Universitetsforlaget.

Elstad (Red.). (2021). Finn din egen rolle som lærer. I Elstad, Pedagogikk for kommende lærere (s. 11–22). Universitetsforlaget.

Hargreaves, A. (2019). Profesjonalitet gjennom samarbeid : når undervisning i samarbeid gir læring for alle. Redigert av Michael T. O’Connor. Oslo: Cappelen Damm akademisk. https://www.nb.no/search?q=oaiid:«oai:nb.bibsys.no:999919989995702202»&mediatype=bøker

Helstad, Solbrekke, T. D. & Granberg, H. (2022). Skoleutvikling fra lærerperspektiv – legitime kompromisser i en vev av forpliktelser. I Helstad, S. (red. Mausethagen & Helstad, K. (1979-) (Red.), Skoleutvikling i forskning, politikk og praksis (1. utgave, s. 214–230). Cappelen Damm akademisk.

Jarness, V. (2021). Kulturell ulikhet og klasse. I, A. N. Sigmund Grønmo, Karen Christensen, K. Christensen, A. Nilsen, & S. Grønmo (Red.), Ulikhet. Sosiologiske perspektiver og analyser. (1. utgave, s. 345–373). Fagbokforlaget.

Lindseth, A. (2021). Refleksiv analyse og prøving av erfaring. I Kåre Sigvald Fuglseth, Catrine Torbjørnsen Halås (red.), Innføring i praksisk kunnskap. Anerkjennende, kritisk og konstruktiv praksisforskning (2021. utg., s. 158–163). Universitetsforlaget.

Knudsen, K. (2021). Utdanning og utlikhet. I Sigmund Grønmo, Caren Christensen (red., K. Christensen, A. Nilsen, & S. Grønmo (Red.), Ulikhet sosiologiske perspektiver og analyser (1. utgave, s. 129–152). Fagbokforlaget.

Mahrdt, H. (2012). «Hannah Arendt – politisk dannelse og reflekterende dømmekraft». Norsk filosofisk tidsskrift 47 (3): 193–205. https://www-idunn-no.ezproxy1.usn.no/doi/10.18261/ISSN1504-2901-2012-03-05

Mausethagen & Hermansen (2022). Desentralisert skoleutvikling i et historisk perspektiv – back to the 80s? I Helstad, S. (red. Mausethagen, & Helstad) Skoleutvikling: i forskning, politikk og praksis (1. utgave, s. 35–54). Cappelen Damm akademisk.

Oldervik, H. (2020). Ungdom i oppvekst og utdanning : mening og håndterbarhet før og nå. Redigert av Ellen Saur. Oslo: Universitetsforlaget.

Prieur, A. (2021). «Ny nordisk kulturel kapital». Praktiske grunde, nr. 1: 17–26 . http://www.praktiskegrunde.dk/2021/praktiskegrunde(2021-1z)samlet.pdf#page=17

Schjelderup (2012). Kritisk tenkning i klasserommet: filosofisk metode i undervisning og veiledning. Kommuneforlag.

Schjetne, E. & Skrefsrud, T. A. (2018). Å være lærer i en mangfoldig skole : kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag Oslo: Gyldendal.

Smith (2022). Selvstudier – verktøy for profesjonell utvikling for lærerutdannere. I Kari Smith, Å forske på egen praksis: aksjonsforskning og andre tilnærminger til
profesjonell utvikling i utdanningsfeltet 
(2. utgave, s. 287–308). Fagbokforlaget.

Stølen & Haugen, V. D. (red.) (2017). Menneskets danning. I Pedagogisk mangfold: i et samfunnsperspektiv (s. 229–242). Universitetsforlaget.