Uke 5 – Mobbing og psykososialt læringsmiljø

Onsdag 1/2 – 23

Viser til oppgaven til LUDO-prosjektet som vi løste i grupper, notatene er hentet fra Alexandra sin blogg (oppgaven ble løst i grupper og Alexandra var skribent)

Lag et utkast til en plan for hvordan man som lærer ville jobbet med klassemiljøet fremover. Laget i henhold til denne punktlisten: 

  1. Beskrivelse av situasjonen/forhold – Hva og hvilke personer saken gjelder (hendelsesforløp) 

Chloe: har ikke smykkene så hun vil ikke bli tatt bilde av

Ina & kine: Chloe ville sende til Vilde for å være kul 

Anna: spør ut forholdet til Vilde fordi Anna selv er forelsket i Peter

Vilde: Får video av Ina, Kine og Chloe om at Petter flørter med Annika

Peter: Vilde sender melding til Peter om det er noe mellom han og Annika på skolen. Så går han bort til Annika og spiller basket med hun foran Vilde

Annika: spilte med Peter 

Refleksjon: Peter og Annika har kjent hverandre lenge. Annika er flink på skolen. Blir brukt fordi hun er flink. Annika syk en dag, men moren spør om å få opplegg sendt og at Annika kan sende spørsmål på Teams om hun lurer på noe. Skolevegrer? 

Skjedd noe mellom Vilde og Chloe – lar det går utover Vilde – sender videoen.

2. Hva slags kartlegging, samtaler eller annen kunnskapsinnhenting er nødvendig

  • Vaskelapp som elevene fyller ut om sine følelsene, hva man liker, hva som gjør en trygg, hva man liker å gjøre, mine viktigste klassekamerater
  • Lage et nytt sosiogram på bakgrunn av dette
  • Samtale i klassen; Normer og holdninger, digitale medier og nettvett, mobbing
  • Kartlegging: Alle elever svarer på 4 spørsmål individuelt til lærer som videre kartlegger (klassemiljø, friminutt, relasjoner). For noen elever vil dette fungere bedre på papir. 
    • “Har du noen å være med i friminuttene?”
    • “Har du noen å være med på fritiden?”
    • “Gleder du deg til friminuttene?”
    • “Gruer du deg til å gå på skolen?”
    • “Føler du deg trygg på skolen?”

      3. Tiltak
  • Bli kjent gjennom klassemiljø 
  • Invitere barna med på foreldremøter
  • Sosiale kvelder som blir satt av 1 kveld i uka som er obligatorisk hvor man lager noe mat og har spill osv.  
  • Foreldremøter mer jevnlig (hver 3 mnd) hvor man tar opp eksempelvis mobbing- sende et referat til de som ikke har vært der. Bruke tolker for alt det er vært ift. flerkulturelle elever/foreldre. Foreldrenes rettigheter. 

    4. Ansvarlig
  • Kontaktlærer
  • Ledelse 

    5. Dato for evaluering
  • Eksempelvis uke 4 – 8 : så snakker lærere sammen om hvordan det har fungert. 
  • Har det fungert bra bør men fortsette
  • Undersøkelse før starten så etter
  • Få med elevene – hvordan har det fungert for dem