I andre uken i praksis ble jeg utfordret til å teste en kroppsøvingsøkt i to ganske forskjellige klasser. En klasse hvor det er et veldig godt klassemiljø og en klasse hvor klassemiljø ikke er like godt. Det var veldig god trening for meg og fikk virkelig testet meg. I naturfag har vi hatt temaet kjemi. Personlig gikk jeg på «tryne» et par ganger, og når det står på er det ganske ubehagelig, men læringen er ekstremt stor, og jeg er veldig glad for at det skjedde i praksis. Vi fikk testet et opplegg fra robust ungdom som handlet om engstelse. Vi fikk i oppgave å skrive ned hverandres styrker og svakheter, og vår egne stryker og svakheter. Dette var en ganske vanskelig oppgave, men veldig fin oppgave på å bli mer oppmerksom på akkurat det med svakheter og stryker. Hva er mine styrker og svakheter og hvordan kan mitt kollegial bruke mine og hvordan kan brukes deres.
Refleksjon etter endt uke:
En veldig viktig refleksjon etter denne uken er at, elevene merker ikke like godt som deg om du har forberedt 30 min eller om du har sittet 2 timer med forberedelsene. Det er helt utrolig viktig å være stabil på faget sitt og sette seg inn i alle de ulike løsningene som kan komme fra elever. Det å gå på «tryne» er helt greit og er en viktig del av læringen. For hver dag som går desto nærmere kommer vi elevene. Relasjonen blir sterkere. Det var veldig spennende å gjennomføre et opplegg som ikke faglig. Vi fikk et par gode tips som kan brukes til videre undervisning i tematikker som kan være sårbare. Selv om man henter opplegg fra andre er det veldig viktig å sette seg inn i opplegget før du underviser i det, gjør det til ditt eget.