Onsdag 1/2 – 23
Viser til oppgaven til LUDO-prosjektet som vi løste i grupper, notatene er hentet fra Alexandra sin blogg (oppgaven ble løst i grupper og Alexandra var skribent)
Lag et utkast til en plan for hvordan man som lærer ville jobbet med klassemiljøet fremover. Laget i henhold til denne punktlisten:
- Beskrivelse av situasjonen/forhold – Hva og hvilke personer saken gjelder (hendelsesforløp)
Chloe: har ikke smykkene så hun vil ikke bli tatt bilde av
Ina & kine: Chloe ville sende til Vilde for å være kul
Anna: spør ut forholdet til Vilde fordi Anna selv er forelsket i Peter
Vilde: Får video av Ina, Kine og Chloe om at Petter flørter med Annika
Peter: Vilde sender melding til Peter om det er noe mellom han og Annika på skolen. Så går han bort til Annika og spiller basket med hun foran Vilde
Annika: spilte med Peter
Refleksjon: Peter og Annika har kjent hverandre lenge. Annika er flink på skolen. Blir brukt fordi hun er flink. Annika syk en dag, men moren spør om å få opplegg sendt og at Annika kan sende spørsmål på Teams om hun lurer på noe. Skolevegrer?
Skjedd noe mellom Vilde og Chloe – lar det går utover Vilde – sender videoen.
2. Hva slags kartlegging, samtaler eller annen kunnskapsinnhenting er nødvendig
- Vaskelapp som elevene fyller ut om sine følelsene, hva man liker, hva som gjør en trygg, hva man liker å gjøre, mine viktigste klassekamerater

- Lage et nytt sosiogram på bakgrunn av dette
- Samtale i klassen; Normer og holdninger, digitale medier og nettvett, mobbing
- Kartlegging: Alle elever svarer på 4 spørsmål individuelt til lærer som videre kartlegger (klassemiljø, friminutt, relasjoner). For noen elever vil dette fungere bedre på papir.
- “Har du noen å være med i friminuttene?”
- “Har du noen å være med på fritiden?”
- “Gleder du deg til friminuttene?”
- “Gruer du deg til å gå på skolen?”
- “Føler du deg trygg på skolen?”
3. Tiltak
- Bli kjent gjennom klassemiljø
- Invitere barna med på foreldremøter
- Sosiale kvelder som blir satt av 1 kveld i uka som er obligatorisk hvor man lager noe mat og har spill osv.
- Foreldremøter mer jevnlig (hver 3 mnd) hvor man tar opp eksempelvis mobbing- sende et referat til de som ikke har vært der. Bruke tolker for alt det er vært ift. flerkulturelle elever/foreldre. Foreldrenes rettigheter.
4. Ansvarlig
- Kontaktlærer
- Ledelse
5. Dato for evaluering
- Eksempelvis uke 4 – 8 : så snakker lærere sammen om hvordan det har fungert.
- Har det fungert bra bør men fortsette
- Undersøkelse før starten så etter
- Få med elevene – hvordan har det fungert for dem