Uke 4 – Lærervansker, TPO og spes. ped

Mandag 23/1

Tema: Tpo, spesped og adferdsproblematikk

Linker til Padlet som vi jobbet med. Kapitelene vi jobbet med er fra boken Psykisk helse i skolen skrevet av Edvin Bru.

Tirsdag 24/1

Tema: Tverrprofesjonelt samarbeid om elever i skolen

Læreren og skolen har ansvar for elevens faglige og sosiale utvikling.

En av lærerens hovedoppgave er å bruke:

  • Tilpasset undervisning
  • Differensiert undervisning
  • Spesial undervisning

Når skal læreren samarbeide med andre og hvem er aktuelle?

  • Når læreren kommer «til kort»
  • Interne: eleven, foresatte, kolleger og ledelsen
  • Eksterne: Barneverntjenesten, pedagogisk psykologisk tjeneste, helsesykepleier, Politi og vernepleier

Kartlegging av elever:

  • Hensikten med kartlegging er å finne ut av hva man kan gjøre for å legge til rette for læring slik at elevene får tilfredsstillende utbytte av undervisningen
  • Finne ut hvordan man skal legge til rette for læring slik at de kan utvikle seg faglig og sosialt
  • Hvorfor skal vi kartlegge?
    • Eleven har ikke tilfredsstillende utbytte av undervisningen
    • Et barn utvikler seg ikke som andre på samme alder
    • Skolestart (i et nytt land) – lærevansker – språkvansker – tilrettelegging
    • Avdekke sterke og svake sider
    • Rettigheter som for eksempel «retten til spesialundervisning»
    • Om mulig – finne årsaker til vanskene.
  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden kan deles inn i seks faser som viser saksgangen i spesialundervisningen. Arbeidet krever at man samarbeider tverrfaglig og tverretatlig
    1. bekymringsfasen
    2. henvisning til PP-tjenesten
    3. sakkyndig vurdering av elevens behov
    4. vedtaksfasen
    5. planlegging (herunder IOP) og gjennomføring
    6. evaluering og veien videre.

Sakkyndig vurdering:

  • Før kommunen eller fylkeskommunengjer vedtak om spesialundervisning etter § 5-1, skal det liggje føre ei sakkunnig vurdering av dei særlege behova til eleven. Vurderinga skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og kva for opplæringstilbod som bør givast (Opplæringslova, 1998).
  • Alle elever som mottar spesialundervisning skal ha en IOP, og opplæringslovens § 5-5 står følgende: For elev som får spesialundervisning, skal det utarbeidast individuell opplæringsplan. Planen skal vise mål for og innhaldet i opplæringa og korleis ho skal drivast (Opplæringslova, 1998).
  • En IOP er et arbeidsverktøy for skolen/lærerne. Den skal være til hjelp
    både i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av spesialundervisningen. En IOP skal bidra til å sikre at eleven får et tilpasset og likeverdig opplæringstilbud, og at opplæringen samsvarer med det som eleven har rett til etter enkeltvedtaket.

Still alltid spørsmål, «hvorfor sier du det? Hva gjorde jeg galt?»

Torsdag 26/1

Tema: Voksne for Barn

Voksne for barn: TRYGGE VOKSNE TRYGGE BARN

God nettside med tips og råd

Tilbud – Ungt nettverk

  • Vil bli kjent med andre ungdommer, og jobbe med meningsfulle temaer
  • Har lyst til å ha det gøy med andre ungdommer
  • kommer med innspill og erfaringer ute til andre
  • Har et ungdomspanel

Rapport skrevet av Voksne for Barn. (Ungdom om å bo alene)

Svar på våre spørsmål:

  • «Hva er hobbyen din?» Et spørsmål som du kan lene deg på. Skape relasjon på interesser
  • Sette seg inn i hva diagnosen kan være.
  • «bruk øyne å se»
  • Se på dem med et menneskelig syn. Vær der for dem, de er alle mennesker
  • I mindre grupper kan det oppleves et type prestasjonspress. I et klasserom er det enklere å komme seg unna med ting. «i en mindre landsby er det enklere å komme seg unna med ting»
  • Hvorfor skal man stole på en sosiallærer, bare fordi de har en tittel.
  • Et godt førsteinntrykk: behandle de som barn, ikke legg deg ned på deres nivå
  • Hva er viktig for lærere om å kunne om psykisk helse: sette seg inn i kjennetegn på diagnoser,
  • Ikke alltid sett i alle instanser med en gang, mye kan løses med god relasjon
  • «de er bare person, de tenker bare litt annerledes»
  • Viktigheten med leksehjelp. (viktig å la elevene forstå hvorfor de skal og burde benytte seg av dette)
  • Ikke alltid velge de som former «de smarte» gruppene. Se hvem som kan høre sammen. Sette sammen stereotypiene, bruke rollene til noe positivt hvis de blir brukt riktig.
  • Man er aldri ferdig utlært
  • Hold deg oppdatert på ting.
  • Forståelsesfull, omsorgsfull og bry
  • «døren til kontoret mitt er alltid åpen»
  • «vær åpen for all, se etter hvert enkelt sitt behov, aldri del egne fordømmer, stå med åpne armer for hvem som helst, det kan endre liv»
  • «være litt mer frempå og vise litt mer omsorg, gi litt ekstra hjelp.»
  • «møte med åpenhet, spør ungdommen om hva de vil»
  • Takk for at du lærer barn og unge om å snakke om hvordan man har det.
  • Råd til voksne: alltid en rollemodell, vise omsorg ved å lære fra deg hverdagskompetanse, ikke gå ut ifra at jeg kan bestemme ting fordi jeg har en viss alder, fortell gjerne hvorfor du gjør som du gjør, snakk med meg, vær et medmenneske ikke bare en rollemodell, del erfaringene dine selv de du ikke ville gjort det, vær åpen for at mye har forandret fra når du var ung, våg å være den voksne som jeg har tillit til, vis at du er tolerant og legg fordommer til siden, vær tålmodig, kritikk er lite motiverende prøv noe annet, vis følelser det gjør det lettere for ungdommen å vise sine.
  • Gjøre så elevene begynner å bry seg om deg.