Uke 3 – Sosialisering og identitetsutvikling

Mandag 16/1 – 2023

Tema: Medier, spill og identitet

Det er flere forskjellige syn på barn og unges digitale livsverden.

  • muligheter: samhandling, innsamling av infiormasjon
  • risiko: grooming, nettmobbing og utnyttelse av barn og unges sårbarhet

Voksn blir nødt til å sette seg inn i hvordan og unge bruker internett. Voksne har en tendens til å fort få moralsk panikk. Moralsk panikk blir når noe blir tatt ut av en sammenheng og det er ofte akkumulert av media. Elisabeth Staksrud skriver i sin artikkel (link til artikkelen) at «politikere og media fokuserer på at barn må beskyttes mot mobbing og utnytting på internett, mens ingen oppmerksomhet blir rettet mot barnas egne rolle i sosiale kontekster på internett, eller hvordan barn verdisyn kan bli påvirket».

Hva driver egentlig ungdom med på internett? Det er stor forskjell mellom barn som har tilgang til egne teknologiske enheter som f.eks nettbrett og de som ikke har det. De som har tilgang har større frihet og «gjør mer» på nett. Barn og unge bruker alt fra Roblox, among us, youtube, snapchat, instagram og minecraft. Dersom foreldre viser engasjemant rundt sosiale medier bruk kan de veilede barna. Dersom barna har egne «dubbeditter» får de større frihet og da er det ekstra viktig med god veiledning. Gaming blir for man en samhandling med andre, hjemme på sitt eget rom. Det er flere og flere avtaler og vennskap som blir avtalt på de ulike plattformene.

Tirsdag 17/1 – 2023

Observasjon på barneskole – innhenting av smådata.
Begge klassene som ble observert jobbet med gruppearbeid. Etter observasjon hadde vi en samtale med lærerne.

  • Noen bruker lang tid på å komme igang med gruppearbeidet
  • Gruppemedlem som gjør alt annet enn det som skal gjøres
  • Unødvendig samhandling med andre grupper
  • Roper ut lærerens navn når elevene ønsker hjelp
  • Gruppemedlem med headsett, de andre medlemmene snur ryggen til
    • Lærer sier: dette er en person som ikke liker gruppearbeid, vil heller jobbe individuelt. Eleven er god på Creaza og fikk derfor dette som oppgave av lærer. Creaza er sluttproduktet av gruppearbeidet, så resterende av medlemmene ble satt til å gjøre oppgavene som skulle gjøres før sluttproduktet.
  • Inndelingen av grupper:
    • Klasse 1: lærer har delt inn i grupper, hvor det ble satt ei jente på hver gruppe og de sterke og svake elevene ble godt fordelt. Lærer prøver litt forskjellig når det blir delt inn i grupper; tilfeldig, ønsker fra elever, lærerstyrt.
    • Klasse 2: de to klassene på trinnet ble mixet under gruppearbeidet. Lærer sa dette er grunnet overgang til ungdomsskole hvor klassene skal bli mixet. Lærer bruker synlig tilfeldig valg av grupper. Elevene sa: morsomt at vi mixer klassene, det er så vi ikke skal tulle så mye, for a tvi skal kunne jobbe med alle. Det er to svært adskilte klasser og lærer ønsker å samle de.
    • Gruppearbeid ble gjennomført fordi: øvelse i å jobbe sammen, at elevene gjør noe sammen, øve på “deadline”, øve på utholdenhet. De har også fokus på begreper, grunnet flerkulturell skole.