Mandag 24/4 – 2023
m/ kristoffer
Etiske modeller 3
Kritikken av etiske modeller
Feministiske etikk
- Aristotles: kvinner har egne dyder, lydighte, omsorg, giverglede, offervilje å leve for andre.
- Kant og Roussaeau:
Mari Wollenstonecrsft: kvinner har ingen særegen menneskenatur
Simone de Beauvoir:
- kjønnsforskjeller er tillært – slik kvinner » det annet kjønn»
- Kvinner lærer å se seg selv som objekt ikke subjekt
- Kritikk: skal kvinner bli som menn??
Tre gener av etikk
- Metaetikk
- Normativ etikk
- Etikk i praksis
Profesjonsetikk og pedagogisk etikk
- «det er ofte for stor avstand mellom abstrakte teorier og praktisk virkelighet»
- Etikk i praksis går på «hva gjør man i den situasjon, i den situasjonen og den sitasjonen»
Profesjons etikken er blitt dominerende av tre grunner:
- Teknologisk utvikling
- Profesjonalisering av arbeidslivet
- Flerkultur og globalisering
Tirsdag 25/4 – 2023
Moralske ressurser
- finnes gjennom kritisk analyse av hverdagslige, sosiale praksiser
- omfatter «alt mennesker bruker i hverdagen forå manøvr
moral i praksis
- moral finnes ikke bare i rasjonelle tankeeksperimenter og tiske modeller
- det er etikk i alt vi gjør
- erfaringer og interaksjoner gjerne etiske implikasjoner
- Dikotomiens utfordring: Etisk teori kan ikke inngå å si noe om hva som er – kan ikke unngå å beskrive situasjoner de omhandler – det rette kan ikke defineres uten eksempler
Etikk formes i praksis
- «moral er ikke bare teori soma anvendes på praksis, men gode som ligger i og i forlengeske av menneskelig aktiviteter»
- Skolen og barnehagen som moralsk mulighetsrom – fysisk, sosialt, symbolsk, kulturelt og moralsk rom.
- moral og det rette forhandles i sosial interaksjon med andre
Det moralske i kalsserommet
- Materielle forhold i klasserommet: Plakater på veggene, råtne vinduskarmer, organisering av bord og stoler
- Kommunikasjon: Kroppsspråk, ansiktsuttrykk, utsagn, ord
- Relasjoner: Tillitsforhold, forhandlinger, sanksjoner, makt, motstand, regler
- Sosioøkonomiske forhold: klasse, Kjønn, etnisitet, religion
Lærere og moral
- «Etiske ressurser kan identifiseres og aktiviseres gjennom å re-artikulerer pedagogiske virkligheter som kollektive, interaktive praksiser» (Afdal)
Trine anker har studert hvordan regler, lages og brukes.
- Elever skal stille seg opp utenfor på rekke og vente på å bli hentet av sin lærer før de kan gå inn.
- Elevene er misfornlyd, de mister læringstid.
- Læreren får ikke noe straff, elevene ville blir straffet
- Dette er et godt eksempel på maktforskjeller
- Regelen definere rett og galt – Brukes av skolen/læreren
- Avslører ulike moralske standarder
- Blir utgangspunkt for etisk diskusjon – brukes av elevene til å utfordre skolepraksis

- Reglene er det som skaper motstand
- Sanksjoner virker kun hvis de vet hva de kan tape.
Toastjern som moralsk redskap
- To klasser. 7. klasse og 6. klasse
- hver klasse får toastjern. 7. klasse ønsker et toastjern til halal. 6. klasse får fordi det blir så lang kø på det ene jernet
- Elevene med størst makt får mulighet til å snike foran i køen
- Dette viser hvordan materielle tingene kan vise hvordan makt fungerer
Moralske aktører
- Mennesker er ikke eneste moralske aktører, som kan påvirke moral
- Gjenstander er like mye moralske aktører som mennesker
Hvordan formidle moral i skolen?
Anerkjennelse og majoritetens makt i klasserommet
Hvordan er skolen organisert for ulike grupper?
- Røthing: i Utdanningspolitikk bør gjerne det gode rette være inkludering og likebehandling
- Skolen bør i så fall tilbu inkludering og likebehandlig
Hvilken form for likhet og inkludering?
- Lik behandling eller likt resultat
- Likt behandling kan føre til ulike resultat
- Likt resultat kan i mange sammenhenger krever ulik behandling
Spørsmålet : «hva tenker du om kvinner som bærer hijab?»
- spørsmålet orientering i mot «problem» og «utfordringer»
- Hvem er «du»?
- Hvem har nytte av å tenker over hva de mener om kvinner som bruker hijab?
Elever mulige reaksjoner
- Elever som opplever å høre til majoriteten kan føle på urettferdighet og fryskt for najosns sammenbrudd, men også føle seg inkludert.