Uke 16 – Etikk og etiske modeller

Mandag 17/4 – 2023

Etiske modeller 1

Med Kristoffer

Tema: Etikk og etiske modeller: Utilitarisme, deontologi og dydsetikk

  • Hva er moral og etikk?
    • Juridisk etikk: Statlig håndhevede normer og regler i et samfunn
    • Uskrevne etiske regler, håndheves sosialt , kulturelle variasjoner
  • Protagoras: Mennesket er alle tings mål
  • Toleranse: å tåle uenighet
  • Respekt: å beundre, verdsette noe

Oppgave A: Skriv frem saken som et etisk dilemma – begrunn hvorfor dette er et etisk dilemma.

Smådata: Observasjon av to ulike klasser hvor den ene er vellykket, mens den andre har tydelig dårlig klasseledelse.
Problemstilling: Hvorfor er det slik at noen lærere lykkes med å etablere et godt klassemiljø, mens andre lærere strever?

Etisk dilemma: Det er gjennomgående at “noen” ikke får til klasseledelse og at det er en “snakkis” og et gjengs problem i skolen – skal man si ifra til ledelsen?


Læreren kan være fornøyd med det den gjør – kan bli sur/lei seg/ta det ut over klassen osv. Dårlig kollegasamarbeid.
Læreren kan bli sur for at man har gått til ledelsen og “sladra” istedenfor å ta det opp direkte med vedkommende.

Jeremy Bentham:

  • Utilitarisme: Konsekvensen er det som teller
  • Moralsk riktig og pliktig: Skap mest mulig nytte/lykke og reduser skade og smerte mest mulig
  • Lyst og smerte som empiriske størrelser- kan måles

Eksempel:

  • Jeg vil gjerne til Roma, Italia i sommer. Kjæresten min har litt lyst til den samme reisen, men vil heller til Island. Det har jeg absolutt ikke lyst til, fordi jeg vil ikke ha nordlig kulde.

Handlings- vs. regelultirarisme

  • Handlingsutilitarisme: Man vurderer hva som gir mest lykke og minst smerte for hvert valf
  • Regelutilitarisme: Vurderer hva som vil skape mest lykke eller smarte hvis alle fulgte den samme regelen

Utilitarisme i skolen: Skolens resultatorientering- opptatt av felles bedre prestasjon. Skape mest mulig nytte for samfunnet. Redusere mest mulig skade og smerte.

Immanuel Kant: Menneskesentret etikk, bare mennesker er en moralsk aktør

  • Pliktetikken: Det kategoriske imperativ: Handle alltid slik begrunnelsen for der du gjlr kan gjelde som allmenn moralliv
  • Vi har plikt til å gjøre det moralsk riktige i gitte situasjoner
  • Rasjonelle plikter
  • Plikt til å redde liv og snakke sant
  • Alltid/eller
  • Du skal behandle andre som målet i seg selv, ikke bare som middel

Universaliseringsprinsippet: Bli guidet av prinsippet av at bestemte moralske regler skal gjelde for alle.

Autonomiprinsippet

Deontologi i skolen: noen formulerte regler som gjelder

Dydsetikk

Tirsdag 18/4 – 2023

Digital dømmekraft: Skjønn, kritisk tenkning og digital dannelse

«Målet med all undervisning må være å lære elevene til å tenke selvstendig»

John Dewey

Dømmekraft og kritisk tenkning

Hva er det egentlig?

Situsjonsbeskrivelse –> Handling

  • Normer (f.eks. plikt eller målsetninger)
  • Handlingsgrunner
  • Warrants/garantister (sterke eller svake)

Omsorgsetikk: Bry seg om den som mest sårbar

Nyttetikk: hvordan gi noe som skaper mint mulig smarte

Unge mennesker skal mislykkes innenfor livsmestring, det er der de lærer.

Allmen definisjon: Bruk Rasjonaliteten på en selvstendig, undersøkende måte VS. «reflectiv and reasonable thinking that is focused on deciding what to believe or do» (Robert Ennis)

«Dannelse eller danning e ret begrep som beskriver formingen av menneskets personlighet, oppførsel og moral. Danningsbegrepet fokuserer på indivitets evne og plikt til å forme seg selv, og skiller seg derfor fra sosialisering, oppdragelse, utdanning og andre pedagogiske begreper» (SNL)

«En overordnet kulturell kompetanse med vekt på å utvikle elevenes identitet, evne til refleksjon og forståelse av seg selv og andre i en digital kontekst» (Lillian Gran)

Det kritisk tenkende mennesket

  • Det kritisk tenkende mennesket kan ta ansvar for å skaffe seg kunnskap, tenke fornuftig og utøve god etikk i praksis, altså moral

Metaetikk: Hvordan kan jeg vite hva som er godt eller rett? F.eks. Hva betyr det gode liv og er det likt for alle og finnes det noe som er rett å gjøre for alle

Normativ etikk: Hva er rett?

burde prinsippet om å redde liv komme foran min egen lykke?

  • konsekvens etikk
  • pliktetikk
  • dydsetikk

Anvendt etikk: Hva gjør jeg?

Algoritmer og kunstig intelligens med Gaute Thøgersen

Algoritmer: Algoritmer er en serie av instruksjoner som utføres for ¨løse et problem eller utføre en oppgave.

  • brukes i mange sammenhenger fra matematikk til dagliglivet
  • Algoritmer kan være enkle eller komplekse, avhengig av problemet som skal løses
  • De kan skrives i mange ulike skriveprogrammer
  • Kan begrense mangfoldet’

Dersom en elev trenger hjelp og har et spørsmål så kan de heller skrive inn spørsmålet til Chat GPT.

Lime inn en tekst få GPT til å lage spørsmål. Sparer lærer for mye tid.

Bing i samarbeid med OpenAI

  • «jeg skal skrive om … hva er viktig for meg å få med?
  • Bruker kilder og hvor der er hentet fra.

Spennende å bruke historiske personer til å fortelle en historie i undervisningssammenheng

gruppeoppgave:

GPT svarte dette på «hvordan teknologien kan brukes som en støtte for læring, både for elver elver og lærere.»

Teknologi kan brukes på mange måter som støtte for læring, både for elever og lærere. Her er noen eksempler:

Digitale læremidler: Teknologi kan brukes til å utvikle digitale læremidler som gir elever og lærere tilgang til et bredt spekter av læringsressurser. Dette kan inkludere e-bøker, lydbøker, videoer og interaktive øvelser som gir en mer engasjerende læringsopplevelse.

Virtuelle klasserom: Teknologi kan brukes til å skape virtuelle klasserom, der elever og lærere kan møtes og kommunisere online. Dette gjør det mulig å ha fjernundervisning, eller å inkludere elever og lærere som befinner seg på forskjellige steder i undervisningen.

Læringsplattformer: Teknologi kan brukes til å utvikle læringsplattformer som gir elever og lærere tilgang til en rekke verktøy for å organisere og administrere læringsprosessen. Dette kan inkludere funksjoner for å legge ut oppgaver, gi tilbakemeldinger, og følge med på elevens fremgang.

Pedagogiske apper: Det finnes en rekke pedagogiske apper som kan hjelpe elever med å lære på en morsom og engasjerende måte. Dette kan inkludere spill, quizzer og interaktive øvelser som hjelper elevene med å lære på en mer effektiv måte.

Simuleringer og virtuelle eksperimenter: Teknologi kan brukes til å utvikle virtuelle simuleringer og eksperimenter som gir elever muligheten til å utforske og eksperimentere med forskjellige konsepter og ideer på en trygg og kontrollert måte.

Analyse av data: Teknologi kan brukes til å analysere data fra elevens læringsprosess og gi læreren innsikt i elevens styrker og svakheter. Dette kan hjelpe læreren med å tilpasse undervisningen for å møte elevens individuelle behov.

Tilpasset læring: Teknologi kan brukes til å tilpasse læringen for hver enkelt elev, ved å tilby tilpassede oppgaver og øvelser som er tilpasset elevens individuelle nivå og behov.

Samlet sett kan teknologi være en viktig støtte for læring, både for elever og lærere, ved å tilby en rekke verktøy og ressurser som kan hjelpe med å øke engasjementet, forbedre forståelsen og gi bedre resultater.

Gruppens refleksjon rundt «hvordan teknologien kan brukes som en støtte for læring, både for elver elver og lærere.»:

  • Lær elevene til å bruke det på en veldig kritisk måte.
  • Lærere slipper de å bruke lang tid på planlegging
  • Mye av de samme poengene til chat gpt

Konsekvensene av AI og algoritmer på kildekritikk og vurdering av informasjon på nettet, samt potensiell innflytelse på spredning av fake news og desinformasjon

Onsdag 19/4 – 2023

Tema: Etikk og etiske modeller: Profesjons- og pedagogisk etikk m/ Kristoffer

Etiske modeller 2

Dydsetikken: Det som fungerer godt er godt

Mennesker er at vi tenker

Dyder

  • Mennesket har bestemte dyder = det riktige å gjøre
  • Å leve etter dyder er det å leve det gode liv
  • Handle moralsk er det denne personen har lyst til
  • Ærligher som mål i seg selv, uten syn for vinning
  • Aristotles : følelser- kan være irrasjonelle og en guide til rasjonelle handlinger
  • Platon: Følelser går mot rasjonalilteten og må derfor tøyles

Fire Kardinaldyder

  • Mot
  • Måtehold – selvdisiplin
  • Rettferdighet – Å kunne balansere mellom egne og andres behov
  • Dømmekraft – Fronesis: Nødvendig for å treffe riktige beslutninger i enhver situsjon

Vi som lærere vil være innom alle de fire kardinaldydene

Mennesker blir gode på å tenke ved å øve på tenke

  • Kultivert de ulike egenskapene

Dyder: en middelvei mellom ekstremer

Mot ligger mellom feig og dumdristig

Erfaringer gjør det mulig å finne den gylne middelvei

  • Å leve dydig er å leve lykkelig
  • Dyder som målet i seg selv – flow -> lykke

Etisk essensialisme

  • Aristoteles: Skill ikke melleom «er» og «bør». Hvordan mennesket er – utgangspunkt for hva mennesket bør gjøre
  • Aristoeles: èn bestmt livsform er riktig og naturlig

Kristikk av dydene

  • Lite konkrete om hva man skal gjøre
  • Hvilke dyder skal prioriteres i ulike sitasjoner?
  • Aristoteles: man skal leve etter rollen man tilskrives – veldig begrensende for kvinner og slaver
  • Appellere til dagens fokus på selvrealisering

Hva hvis vi har mulighet til å kaste oss inn foran toget for å redde alle andre

Dydsetikk i skole

  • Hva er en god skole? hva er en god utdanning? hva er en god lærer? hva er en god elev?

Dydsetikk til case: Hva er en god lærer for deg? hvordan vil en god lærer handle i den aktuelle situasjonen

Rettferdighet og rettigheter

  • Samfunnskontrakten: en kontrakt mellom et samfunnsborgere

Hvis jeg hadde vært elev hvordan ville jeg hatt det på skolen?

diskurseetikk: Fornuft er en offentlig fornuft

mellommennesklig rasjonalitet

felles enighet om hvilke normer som skal gjelder

Nærhetsetikken:

  • universekk, overalt møter mennesker den etiske fordring
  • Mennesker er alltid i relasjoner til hverandre-> avhengig av hverandre
  • følelsesbasert etikk
  • Kirurgen prioriterer den han kjenner

Globaletikken

  • enkeltpersoner kan ikke hjelpe alle hvem skal man prioritere å hjelpe