Uke 9 – Sosialisering og danning

Tirsdag 28/2- 2023

Anne Schjelderup

Påstander om hva danning er:

  1. danning er en kontinuerlig prosess for alle mennesker
  2. Danning er hva du sitter igjen med når alt lært er glemt
  3. Danning er noe vi påvirker som også påvirker deg
  4. Danning er kroppslig og sosialt
  5. Danning er Formingen av et menneskets personlighet, moral og oppførsel
  6. Speiler deg i andre mennesker, miljø, sosialt og «heltene dine»
  7. Danning er å forstå egne evner og hva du kan bruke dem til
  8. Danning handler om å utvikle sosiale ferdigheter
  9. Skolen er viktig for barn og unges danning
  10. Alturisme

Vi mennesker er helt avhengig av å føle på å bli anerkjent for følelser

Premisser

  • Vi må være oppmerksomme på premisser for elevene og synliggjøre slik at de kan bli gjenstand for informasjon

Hvis du skal etablere et klassemiljø der undersøkelse og tenkning verdsettes, og fremheve verdien av å finne problemer, må ikke barna spørsmål lukkes.

Vekke elevenes nysgjerrighet

  • Vi kan ikke la elevene tenke at Verden er ferdig utforsket og forstått.
  • Er du ikke nysgjerrig, er du heller ikke motivert for å lære
  • Ved å formulere spørsmål vekkes elevenes forkunnskap til emnet
  • Ved å dele spørsmål og diskutere disse, får alle mulighet til å ta del i alles forkunnskaper
  • Gjennom denne diskusjonen formuleres sentrale begreper og problemstillinger

Tilpasning: lære kulturens ”spilleregler” uten å se at selve spillet kan diskuteres og
forandres, tilpasse seg uten kritiske spørsmål
Danning: ”tenke sjøl”, søke kunnskap, reflektere og vurdere vedtatte sannheter, være kritisk, stille spørsmål og handle i tråd med egen overbevisning – evne og vilje til å yte motstand på både egne og andres vegne, solidaritet og fellesskap er viktig.

Metarefleksjon: Tenkning over hvordan man tenker, som gjør en oppmerksom og ansvarlig, og legger grunnlag for samvittighet (Arendt, 1998)

Tips til hvordan man kan organisere og lede samtalen

  • Plasser elevene i en sirkel, slik at de ser hverandre.
  • Bruk flip-over, tavle e.l. til å notere spørsmål/påstander som skal undersøkes, hovedargumenter, sentrale begreper og argumentasjonskart underveis i samtalen.
  • Finn argumenter for og imot påstandene.
  • Vær åpen for det som skjer i samtalen.
  • Behold roen, det tar tid å tenke.
  • Gi elevene konkrete skriftlige oppdrag: Be dem skrive stikkord, spørsmål, påstander, argumenter, oppsummeringer, egne refleksjoner; be dem streke under sentrale begreper.
  • Bruk eksempler fra elevenes erfaringsverden eller fra noe de har lært, til å belyse problemstillingen.
  • Generaliser.
  • Finn motforestillingene: Problematiser eller finn mot-eksempler.
  • Spør alltid de elevene som virker ukomfortable eller åpent uttrykker uenighet ved det rådende standpunktet.
  • Talefyrstikker: Hvis enkelte elever stadig vil si noe, slik at andre ikke slipper til: Gi elevene et begrenset antall fyrstikker og ha en regel om at de må gi fra seg en hver gang de ber om ordet.
  • Drøft likheter og ulikheter ved spørsmål/påstander.