Pensumslitteratur PEL 3

TemaPensumLest
Læringsmiljø, fellesskap og inkluderingAnne Grete Danielsen og Hege E. Tjomsland. (2020). Mestringsforventning, trivsel og frafall. I Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: en antolog i (2. utgave, s. 497–525). Fagbokforlaget.
 
Øyvind Kvello. (2022). Identitets- og moralutvikling. I Øyvind Kvello (1966-) redaktør/bidragsyter/forfatter av forord) (Red.), Grunnbok i pedagogisk psykologi: utvikling, sosialisering, læring og motivasjon (1. utgave, s. 129–144). Fagbokforlaget. 209
 
Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle.
 
Arne N. Jordet. (2020). Empirisk og teoretisk bakgrunn. I Jordet, Anerkjennelse i skolen: en forutsetning for læring (1. utgave, s. 15–37). Cappelen Damm akademisk.


x












x








x





x
Sosialisering og identitetsutviklingJohnsen, H., & Solli, M. (Red.). (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I C. Øverlien, Ungdom, vold og overgrep.

Jordet, N. Arne (2020) Anerkjennelse i skolen – en forutsetning for læring. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 1 (Empirisk og teoretisk bakgrunn) og kapittel 2 (skolens patologier). Side 15-61

Krumsvik, J. Rune og Saljø, R (red.) Praktisk pedagogisk utdanning – en antologi. Fagbokforlaget (2. utgave 2020). Kapittel 18 (Mestringsforventning, trivsel og frafall). Side 497-517

De unges datavaner: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/ny-studie-avdekker-de-unges-dataspillvaner

x






x







x








x



Lærervansker, TPO og spes. ped
opplæringsloven


Kapittel 9A


Psykisk helse i skolen


Øverlien (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I Øverlien, Ungdom, vold og overgrep: skolen som forebygger og hjelper (s. 139–154). Johnsen, & Solli, M. (Red.).Universitetsforlaget (i kompendiet)

x


x


x




x
Mobbing og psykososialt læringsmiljø
Lund, Ingrid (2020) Mobbing i barnehage og skole : nye perspektiver

Lund, Ingrid (2020) Nyere forståelse av mobbing 

x



x