«Jeg vil heller jobbe med dere, Kristian jobber med det lette heftet»
- Anerkjennelse handler om å akseptere, respektere og godta andre individer.
- Barn som møtes med anerkjennelse, vil imidlertid også selv lære å anerkjenne andre.
- Individet er avhengig å erfare anerkjennelse i alle de tre livssfærene for å kunne utvikle et trygt selv og trygg identitet, men må også selv møte andre med anerkjennelse.
Honneth (2008) knytter anerkjennelse til tre livssfærer: kjærlighet i den private sfære, rettigheter i den offentlige sfære og sosial verdsetting i den sosiale sfære.


Eksklusjon
Krenkelse
Ifølge forskningen vil skolen være psykisk helsefremmende hvis den:
- Styrker det enkelte barns identitet og selvrespekt
- Oppleves meningsfull
- Fremmer mestring
- Skaper tilhørighet,
- Gir trygghet
- Legger til rette for deltakelse
- Styrker fellesskapet
Skoler som leverer på disse områdene, vil være psykisk helsefremmende, mens skoler som ikke gjør det, vil bidra til patologier – det vil si psykisk og fysisk uhelse for barn
Litteraturliste:
- Danielsen, A. G. & Tjomsland, H. E. (2020). Mestringsforventning, trivsel og frafall. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning : en antologi (2. utg., s. 497–525). Fagbokforlaget.
- Jordet, A. N. (2020). Empirisk og teoretisk bakgrunn. I A. N. Jordet, Anerkjennelse i skolen : en forutsetning for læring (s. 15–37). Cappelen Damm akademisk.
- Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle. I J. Buli-Holmberg & M. H. Olsen (Red.), Psykososialt læringsmiljø (s. 115–130). Cappelen Damm akademisk.