Uke 5 – Mobbing og Psykososialt læringsmiljø

  • Hva har du gjort?
    • Mandag: Besøk fra mobbeombudet m/ Kaja V. Asmyhr
    • Tirsdag: Nyere forskning og casearbeid (SFPU) m/ Mattias
    • Onsdag: Mobbing i skolen. Praktiske eksempler og didaktiske grep
    • Torsdag: Film «BULLY»
    • Fredag: Skrive logg
  • Faglige refleksjoner og tanker
    • En fin men tøff uke. Tematikk er veldig viktig og det ikke kjempe viktig å bli forelest om temaet. Det var helt utrolig givende å ha besøk fra mobbeombudet og det er nok en ressurs jeg kommer til å bruke når jeg blir ferdig utdannet. Flere ganger på studiet har vi fått høre om det en og det andre man ikke burde oppnå i en klasse eller saker som kan oppstå, men vi har svært få ganger fått høre om noen løsning på de ulike problemene. Det kunne Kaja gi oss svar på. Hun fikk frem hvor viktig det er at barn har en rett til å bli hørt, og at man må være oppmerksom på valg man tar når man ser på en konflikt, Ivaretar disse valgene barnets rettigheter? her og nå og i fremtiden? Onsdagen jobbet vi med en veldig god nettressurs som er utarbeidet i et samarbeid med USN og Ringshaug ungdomsskole (Link til LUDO). En veldig god ressurs som hjelper oss i å få et innblikk i hva som faktisk kan foregå i et friminutt, og det får frem viktigheten av å jobbe for å oppnå et godt klassemiljø. Legger til link på det vi jobbet med rundt undervisningsopplegget Storefri, Link. Enda en øvelse/ressurs som jeg kommer til å ta med meg videre i verktøykassen min. Desto mer og mer vi jobber med tematikken mobbing og læringsmiljø ser jeg for hver gang hvor viktig det er med relasjoner, ikke bare lærer-elev men også elev-elev. Det som blir en viktig rolle i elev-elev relasjonen er faktisk lærerens rolle. Det er ikke sånn at alle elevene skal bli bestevenner men læreren må legge til rette for at elevene lærer seg å oppføre seg og respektere hverandre.