Uke 3 – Sosialisering og identitetsutvikling

Læringslogg:

  • Hva har du gjort?
    • Mandag: Tema – Medier, spill og identitet
    • Tirsdag: Tema – SFPU-prosjekt
    • Onsdag: Tema – Livsmestring og mangfold
    • Torsdag: Tema – Samtaler med utsatte barn
    • Fredag: Tema – Skrive læringslogg
  • Faglige tanker og refleksjoner
    • Nok en innholdsrik uke. Ukens temaer har vært veldig fine, og det er temaer som er kjempe relevante for oss fremtidige lærere. Forelesningen med Trude Petterson viste oss viktigheten av å engasjere seg i det barn gjør på sosiale medier. Det er viktig at vi ikke får moralsk panikk ovenfor elevers bruka av medier. Teknologien har kommet for å bli og vi må lære oss å bruke den på mest mulig fornuftig måte. Elever samhandler med andre, men de gjør det bare på sitt eget rom. Vår rolle som lærere blir ikke å verne barna fra sosiale medier, men lære dem hvordan det påvirker oss og hvordan det kan hjelpe oss. En veldig viktig ting er at unges sårbarhet på nett skal ikke undervurderes, selv om mange sier de «vet» hva de driver med. Vi må gjøre elever oppmerksomme som hva de kan bli utsatt for på nett, og vise dem hvor eksponert man faktisk er, uten at man kanskje vet det selv. Lærere bør motivere foreldrene til å ta større del i barnas liv på sosiale medier slik at de skaffer seg en forståelse for hvordan dette faktisk funker. Engasjerte foreldre kan nemlig veilede barna i riktig retning. Det er flere feller barn kan gå i på sosiale medier, for eksempel: kjøp i spill, bli utsatt på nudes, sexting eller andre digitale seksuelle overgrep. Dersom foreldre og lærere er oppdaterte på hva som forgår er dette noe som kan forbygges. Tirsdagen gikk til å ut i skolen å hentet smådata i forhold til SFPU-prosjektet. Det å få muligheten til å delta på et så spennende og relevant prosjekt er helt utrolig. Les mer om prosjektet her. Maja og meg var ute sammen for å finne smådata, slik at vi kan utforme en case for medstudentene våre. En av hovedårsakene til at jeg syntes dette SFPU-prosjektet er så spennende er fordi vi får tilgang til å se hva som foregår i skolen per dags dato, ikke bare når vi er i praksis. Vi får muligheten til å reflekterer rundt senarioer som vi kan knyttet opp mot pensum. Avstanden mellom pensum og skole-feltet blir plutselig ikke så lang. Onsdag hadde vi en flott forelesning med Katrine Kilskar. Forelesning handlet om mangfold. For lærere er det viktig å se på kapitalen elevene våre har, både økonomisk, sosialt og kulturelt. Kapitalen kan brukes til å forstår hvorfor vi er forskjellige og har ulike forventninger til fremtiden vår. Her kommer læreren relasjonskompetansen inn i bildet. Det er læreren som har ansvar for relasjonen til elevene, læreren må observerer elevene på en profesjonell måte, ikke slik du skulle ønske de var. I et klasserom må det skapes rom for mangfold, da er det viktig at elevene har en forståelse for hva mangfold er. Her kommer læringsmiljø inn i bildet. Det er noen normer som må ligge til grunn i et klasserom for et læringsmiljø hvor slik tematikk ikke skal være noe problem. Mangfold og kjønnsidentitet er noe som absolutt må bli snakket om i klasserommet, elever må få en innføring i hvorfor vi må snakke om det og hvordan vi skal snakke om det, dette er lærens ansvar. Torsdags økten gikk til besøk fra statens barnehus, hvor tematikken var samtale med utsatte og sårbare barn. Et utrolig lærerikt og fint besøk, hvor det enda en gang ble bekrefter hvor viktig den relasjonskompetansen læreren har til elever er. Samtaler med utsatte barn kan være utfordrende og er noe som må øves på. En god nettside hvor akkurat dette med relasjoner og det å stille de riktige spørsmålene kan trenes på er: https://www.snakkemedbarn.no/ . Barn er så såre og noe barn vet ikke at det de opplever daglig ikke er «normalen», men heller noe ulovlig.
    • Avslutningsvis: en helt utrolig lærerik uke, mange gode og sterke inntrykk. Dette fører til en enda større verktøykasse som jeg kan ta med meg videre ut i arbeidslivet.