Gruppearbeid, Psykisk Helse i skolen – Spiseforstyrrelser
Ytre påvirkning
- Internett og sosiale medier
- Familie og sosiale relasjoner
- Kroppspress, konkurranser/idrett og mobbing (miljø)
Indre påvirkning
- Ensomhet, depresjon og stress
- Søker kontroll
- Lavt selvbilde, nedvurderer seg selv og føler seg utilstrekkelig, skam
- Slanking og usunne dietter
- Fasong- og kroppsmisnøye
Hva læreren kan gjøre
- RELASJON og skape trygt miljø, god kommunikasjon mellom lærere
- Samtale med eleven man tenker det kan gjelde
- God kontakt med foreldre, helsestasjon/helsesykepleier og gi informasjon til klassen om spiseforstyrrelser
- Tillate mellommåltid eller ekstra niste mot slutten av dagen
- Følge opp måltidsplan for elevene det gjelder
- Didaktikk: kritisk blikk på sosiale normer og de ytre påvirkningskreftene (internett, sosiale medier, kroppspress, mobbing basert på utseende, osv.)
Voksne for barn (1960):
Gruppetilbud for 16-25år
Visjon: trygge voksne, trygge barn
Fra intervjuet med ungdommen:
- Gjøre undervisning interaktivt, mer som et spill for å få opp motivasjonen og engasjementet
- Ta samtalen med eleven om du har en relasjon til den eleven istedenfor å henvise videre til f.eks. en sosiallærer eleven ikke kjenner – kan bli skeptisk til nye voksne
- Ha leksehjelp etter skoletid, slik at de som ikke får hjelp hjemme kan få hjelp på skolen og bli ferdig med alt skolearbeidet før man drar hjem
- Drømmelærer: forståelsesfull og omsorgsfull, spør hvordan det går og en som sier at «døren til mitt kontor er alltid åpent»
- Møte barnet helt åpent og uten fordommer
- Snakke med barnet og ikke til barnet
- Lær bort hverdagskompetanse også, som f.eks. matlaging.