Hanna Marie Miller
Lærerstudent | Universitetet i Sørøst Norge, campus Vestfold
Menu
Skip to content
Hjem
PEL 3
Semesteroversikt
Uke 2 – Læringsmiljø, fellesskap og inkludering (MG2PE3)
Uke 3 – Sosialisering og identitetsutvikling (MG2PE3)
Uke 4 – Lærevansker, TPO og spes.ped (MG2PE3)
Uke 5 – Mobbing og psykososialt miljø (MG2PE3)
Pensumlitteratur
Lovverk og andre styringsdokumenter
Uke 2
Anne Grete Danielsen og Hege E. Tjomsland. (2020). Mestringsforventning, trivsel og frafall
Arne N. Jordet. (2020a). Empirisk og teoretisk bakgrunn
Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle.
Øyvind Kvello. (2022). Identitets- og moralutvikling.
Uke 3
De unges datavaner
Johnsen, H., & Solli, M. (Red.). (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I C. Øverlien, Ungdom, vold og overgrep.
Jordet, N. Arne (2020) Anerkjennelse i skolen – en forutsetning for læring. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 1 (Empirisk og teoretisk bakgrunn) og kapittel 2 (skolens patologier). Side 15-61
Krumsvik, J. Rune og Saljø, R (red.) Praktisk pedagogisk utdanning – en antologi. Fagbokforlaget (2. utgave 2020). Kapittel 18 (Mestringsforventning, trivsel og frafall). Side 497-517
Petterson, T (2019)«101 digitale grep»: Arbeid med identitet og kropp ved hjelp av Lara Croft-effekten, grep nr 59.
Uke 4
Johnsen, H., & Solli, M. (Red.). (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I C. Øverlien, Ungdom, vold og overgrep.
Psykisk helse i skolen
Spesialundervisning – saksgang
Uke 5
Lund, Ingrid (2020) Mobbing i barnehage og skole : nye perspektiver
Lund, Ingrid (2020) Nyere forståelse av mobbing
Refleksjonsnotater
Refleksjoner uke 2
Refleksjoner uke 3
Refleksjoner uke 4
Refleksjoner uke 5
Forelesningsnotater
Konsolidering (Mandag 9.januar)
Norm (Tirsdag 10. januar)
Anerkjennelse (Onsdag 11.januar)
Klasse og sosialisering i lys av Basil Bernsteins kodeteori (Torsdag 12.januar)
Arbeid med mappeelement (Fredag 13.januar)
Medier, spill og identitet (Mandag 16. januar)
Livsmestring og mangfold (Onsdag 18.januar)
Samtale med utsatte barn (Torsdag 19.januar)
Litteraturfestival (Mandag 23.januar)
Tverrprofesjonelt samarbeid om elever i skolen (Tirsdag 24.januar)
Voksne for barn (Torsdag 26.januar)
Mobbeombud og barnekonvensjon (Mandag 30.januar)
Mobbing: Inklusjon – og eksklusjonsmekanismer (Tirsdag 31.januar)
Mobbing i skolen (Onsdag 01.Februar)
Film: Bully (Torsdag 2. Februar)
Workshop SFPU (Mandag 6.februar)
Arbeid med videotankekart (Tirsdag 7. februar)
Presentasjonsside
Begrepsbank
Medstudenters mapper
Arbeid i kollokviegruppe
Læringsmiljø, fellesskap og inkludering
Sosialisering og identitetsutvikling
PEL 4
Semesteroversikt
Uke 9
Uke 10
Uke 15
Uke 16
Uke 17
Uke 18
Pensumlitteratur
Refleksjonsnotater
Refleksjoner uke 9
Refleksjoner uke 10
Refleksjoner uke 15
Refleksjoner uke 16
Refleksjoner uke 17
Refleksjoner uke 18
Forelesningsnotater
Forvaltningsnivå: Læreplan og styringsdokumenter (Mandag 27.Februar)
Demokrati, medborgerskap og danning (Tirsdag 28. Februar)
Ungdom i oppvekst og utdanning (Onsdag 1. Mars)
Workshop. Innføring i digital praksisfortelling. (Torsdag 2. Mars)
Hatprat, snitching og ungdomskultur (Fredag 3. Mars)
Flerkulturell pedagogikk og foreldresamarbeid (Mandag 6. Mars)
Ulikhet og kulturell kapital (Mandag 6. Mars)
Skolen som organisasjon. Invoasjonsprosesser og utviklingsarbeid som fremmer pedagogisk nytenkning (Tirsdag 7. Mars)
Maktrelasjoner i samfunn og sosioøkonomiske forskjeller (Onsdag 8. Mars)
Innføring til digital praksisfortelling og praksis (Torsdag 9. Mars)
Hatprat, snitching og ungdomskultur (Fredag 10. Mars)
Fremlegg og innlegg. Digital produksjon og refleksiv analyse. (Tirsdag 11. April)
Sett inn tittel her (Onsdag 12. April)
Sett inn tittel (Torsdag 13. April)
Sett inn tittel (Fredag 14. April)
Sett inn tittel (Mandag 17. April)
Sett inn tittel (Tirsdag 18. April)
Sett inn tittel (Onsdag 19.April)
Sett inn tittel (Mandag 24. April)
Sett inn tittel (Tirsdag 25. April)
Sett inn tittel (Onsdag 26. april)
Sett inn tittel (Torsdag 27. April)
Presentasjonsside
Begrepsbank
Medstudenters mapper
Arbeid i kollokviegruppe
Eksamensoppsummering
Praksis
Logg uke 11
Logg uke 12
Logg uke 13 (Fokusuke)
SFPU
VITMET
Refleksjoner uke 17