Forelesning m/ Anne-Cath
Sence of coherence knyttes sterkt til tema ungdom i oppvekst og utdanning. Sense of coherence består av tre begreper begripelighet, håndterbarhet og mening.
Agens
oagens
Collective well-being
OECDs læringskompass 2030 Gardner trekker frem følgende vesentlige endringer og utfordringer for fremtiden:
- Til å forberede
- Å gi
- For å hjel
- For å sikre
- For å hjelpe
- Av spesiell
Antonovsky forsket på mennesker det gikk dårlig med i feks. fanger i Auswitch. Han forsket på hvorfor det gikk bra med offerene tross urett de er blitt utsatt for. Han mener at sense of coherence er årsaken til dette.
Sence of coherence, eller opplevelse av sammenheng (SOC) er en helhetlig holdning som uttrykker hvilken grad en person har gjennomgripende, varig, men dynamisk tillit til at ens indre og ytre miljø er forutsigbart, og at det er stor sannsynlig at ting vil gå så godt som det er rimelighet å forvente.
Sence of coherence
Resiliens
Salutogenese
Individuell oppgave
Oppgavetekst: Tenk på en utdanningsinstitusjon du er kjent med – gammel skole eller universitet. Beskriv en episode eller undervisningssituasjon du har opplevd. Drøft episoden eller undervisningssituasjon i lys av Antonovskys begrep Salutogenese.
Elev har begynt på videregående skole, og har valgt teoretisk matte, ettersom hun ønsker å bli farmasøyt og trenger realfagene. Undervisningen var veldig statisk – elevene skulle se film og gjøre oppgaver på campus inkrement. Hvis elevene spurte om hjelp, svarte hun vagt at hun må se på oppgaven til neste gang. Lærer kjører en kontrollprøve etter endt kapittel og sier til enkeltelever at de må bytte matematikkfag til praktisk matematikk. De har ingenting å gjøre i hennes klasse, da de gjorde det så dårlig på prøven.
Det er flere av Antonovskys begreper som er relevante i denne konteksten. For det første, så opplevdes undervisningen og situasjonen med matteprøven urettferdig for elevene. De opplevde lite mestring og lite støtte fra lærer. Opplæringen i timen var forutsigbar i forhold til at den var ensformig, men undervisningsmetodene opplevdes for elevene som uhåndterbare. Avstanden mellom lærer og elev da dette ble tatt opp av elever og lærere ble stor. Det var dermed ingen opplevelse av sammenheng (sence of coherence) for elevene.
Antonovskys begrep salutogenese handler om hva som oppleves helsefremmende og bidrar til økt mestring, og velvære. Holte tar opp syv helsefremmende rettigheter som er viktig i skolen, og denne situasjonen virker mot samtlige av de syv punktene.
- Styrker det enkelte barns identitet og selvrespekt
- Oppleves meningsfull
- Fremmer mestring
- Skaper tilhørighet
- Gir trygghet
- Legger til rette for deltagelse
- Stryker fellesskapet
Som lærer i denne situasjonen kunne lærer gjort flere ting for at elevene skulle ha opplevd matteundervisningen som en salutogen faktor i opplæringen.