Uke 3 – Sosialisering og identitetsutvikling (MG2PE3)

EmneplanLitteraturBegreperKoblinger/spørsmål
– kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på 5.-10. trinn og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
har inngående kunnskap om elevenes psykososiale miljø og om hvordan skolen kan forebygge, samt hvilke tiltak som må iverksettes ved brudd på kapittel 9a i opplæringsloven

– har inngående kjennskap til utvikling av maktrelasjoner i samfunnet, og skolens rolle i utjevning av sosioøkonomiske forskjeller

– kan analysere sosiale strukturer og fatte beslutninger som fremmer eleven som aktør i sitt psykososiale miljø
Johnsen, H., & Solli, M. (Red.). (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I C. Øverlien, Ungdom, vold og overgrep.

Krumsvik, J. Rune og Saljø, R (red.) Praktisk pedagogisk utdanning – en antologi. Fagbokforlaget (2. utgave 2020). Kapittel 18 (Mestringsforventning, trivsel og frafall). Side 497-517

Jordet, N. Arne (2020) Anerkjennelse i skolen – en forutsetning for læring. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 1 (Empirisk og teoretisk bakgrunn) og kapittel 2 (skolens patologier). Side 15-61 

Petterson, T (2019)«101 digitale grep»: Arbeid med identitet og kropp ved hjelp av Lara Croft-effekten, grep nr 59.

De unges datavaner





grooming, «being alone together», moralsk panikk, parasosialitet, hypermaskulinitet, samarbeidspartnere,
samtalen med barn og unge, mestringsorientert læringsmiljø, trivsel, tilhørighet, frafall, mestringsforventning, autonomi, motivasjon
Kjønn
Hvorfor fremstilles karakterene i spill som de gjør?
Se på spillvaner gutter/jenter – heteronormativt?
Kjønnsskille – grunnen til det?

Folkehelse og livsmestring
Å mestre livet også digitalt, hva gjør det digitale ifht vår folkehelse? Får flere FOMO når man har snapmap? Mer synlig utenforskap?

Ulikhet
Tilgang på digitale arenaer utenforskap sosial ulikhet (økonomi)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *