Emneplan | Litteratur | Begreper | Koblinger/spørsmål |
– kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på 5.-10. trinn og i ettertid kritisk analysere aktiviteten har inngående kunnskap om elevenes psykososiale miljø og om hvordan skolen kan forebygge, samt hvilke tiltak som må iverksettes ved brudd på kapittel 9a i opplæringsloven – har inngående kjennskap til utvikling av maktrelasjoner i samfunnet, og skolens rolle i utjevning av sosioøkonomiske forskjeller – kan analysere sosiale strukturer og fatte beslutninger som fremmer eleven som aktør i sitt psykososiale miljø | Johnsen, H., & Solli, M. (Red.). (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I C. Øverlien, Ungdom, vold og overgrep. Krumsvik, J. Rune og Saljø, R (red.) Praktisk pedagogisk utdanning – en antologi. Fagbokforlaget (2. utgave 2020). Kapittel 18 (Mestringsforventning, trivsel og frafall). Side 497-517 Jordet, N. Arne (2020) Anerkjennelse i skolen – en forutsetning for læring. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 1 (Empirisk og teoretisk bakgrunn) og kapittel 2 (skolens patologier). Side 15-61 Petterson, T (2019)«101 digitale grep»: Arbeid med identitet og kropp ved hjelp av Lara Croft-effekten, grep nr 59. De unges datavaner | grooming, «being alone together», moralsk panikk, parasosialitet, hypermaskulinitet, samarbeidspartnere, samtalen med barn og unge, mestringsorientert læringsmiljø, trivsel, tilhørighet, frafall, mestringsforventning, autonomi, motivasjon | Kjønn Hvorfor fremstilles karakterene i spill som de gjør? Se på spillvaner gutter/jenter – heteronormativt? Kjønnsskille – grunnen til det? Folkehelse og livsmestring Å mestre livet også digitalt, hva gjør det digitale ifht vår folkehelse? Får flere FOMO når man har snapmap? Mer synlig utenforskap? Ulikhet Tilgang på digitale arenaer ➞ utenforskap ➞ sosial ulikhet (økonomi) |