Uke 2 – Læringsmiljø, fellesskap og inkludering (MG2PE3)

EmneplanLitteraturBegreperKoblinger/spørsmål
– har avansert kunnskap om etiske teorier, og hvordan disse er relevante for opplæring av barn og unge og introduksjon til dagens samfunn

– kan legge til rette for elevens utvikling av demokratiforståelse, kritisk tenkning og danning

– kan veilede elever i dere sosiale, etiske og faglige utvikling på en profesjonell måte

– kan tilrettelegge for faglig læring og utvikling hos elever med ulik språklig og kulturell bakgrunn
















Arne N. Jordet. (2020). Empirisk og teoretisk bakgrunn. I Jordet, Anerkjennelse i skolen: en forutsetning for læring (1. utgave, s. 15–37). Cappelen Damm akademisk.

Øyvind Kvello. (2022). Identitets- og moralutvikling. I Øyvind Kvello (1966-) redaktør/bidragsyter/forfatter av forord) (Red.), Grunnbok i pedagogisk psykologi: utvikling, sosialisering, læring og motivasjon (1. utgave, s. 129–144). Fagbokforlaget.

Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle.

Anne Grete Danielsen og Hege E. Tjomsland. (2020). Mestringsforventning, trivsel og frafall. I Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: en antolog i (2. utgave, s. 497–525). Fagbokforlaget.












«the engagement problem», marginalisering, de syv psykiske helserettighetene, anerkjennelse, selvrealisering, salutogenese, patogenese, kjærlighet i privat sfære, rettigheter i offentlige sfære og sosial verdsetting i sosial sfære, patologi, krenkelser, kvalifisering, sosialisering, subjektivering, tilpasning, danning























Uhensiktsmessige praksiser er en del av skolens «habitus» – kulturelt gitte praksiser som er så selvsagte for oss at de er blitt kroppsliggjort, og som få derfor stiller spørsmålstegn ved. Her kan Bourdieu kobles inn.
































Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *