Gjennomgang av uka
- Mandag: Forelesning og plenumsdiskusjon (Mobbing, mobbeombud og barnekonvensjonen)
- Tirsdag: Forelesning og plenumsdiskusjon (Nyere forskning – Mobbing, inklusjon og eksklusjon)
- Onsdag: Forelesning og plenumsdiskusjon (Mobbing i skolen. Praktiske eks. og didaktiske grep)
- Torsdag: Film (Bully)
- Fredag: Selvstudium og repitisjon
Refleksjoner og tanker
Mobbing er et sårt tema som preger mange barn og unge. Den viktigste lærdommen jeg tar fra denne uken er at det faktisk er flere perspektiv på hvorfor mobbing skjer, og hvorfor noen velger å mobbe. Systemperspektivet ansvarliggjør alle som indirekte er med på mobbingen, og gjør mobbeproblemene til et «vi»-problem. Dette problemet må vi som lærere jobbe med for å stanse problemet, hindre at patologier oppstår, og jobbe med klassens normer og fellesskap. Har man et gyldig vi – et fellesskap der det er godt og inkluderende for alle, lærer elevene mer, og mobbing vil kunne forebygges. Høres overordnet enkelt ut, men jeg føler denne uken at vi har fått verktøy som vi kan ta i bruk når vi begynner i jobben som lærere etter endt master.
Filmen Bully satte dype spor i meg som en omsorgsperson og pedagog. Ble både sjokkert og lei meg da jeg så handlingslammede lærere og voksne ikke gripe inn slik offerne og deres familie hadde forventet av skolen. Enhver krenkelse må forstås subjektivt, og barnet trenger opplevelse av anerkjennelse og å bli sett. Vår handlingskompetanse er ekstremt viktig – og må kontinuerlig trenes på. Det er livreddende for barn og unge.