Refleksjoner uke 4

Gjennomgang av uka

Mandag: Litteraturfestival
Tirsdag: Forelesning og plenumsdiskusjon (Tverrprofesjonelt samarbeid om elever i skolen)
Onsdag: Selvstudium
Torsdag: Forelesning og plenumsdiskusjon (Voksne for barn)
Fredag: Selvstudium og repetisjon

Refleksjoner og tanker

  • Voksne for barn gjør et godt stykke arbeid for at ungdommer skal føle seg sett og hørt. I sitt foredrag snakket de om hva «drømmelæreren» er og gjør. Det var lagt mye fokus i foredraget på at det var viktig at vi som lærere og tillitspersoner rundt barna behandler de på rolig vis og medmenneskelige. Vi fikk råd om å behandle ungdommene som voksne, samt ikke forsøke å kopiere deres språk. Og når det gjelder språk påpekte den unge at det var viktig for relasjons forholdet at vi som lærere ikke irettesetter elevene når de bruker fremmedord for å uttrykke seg. Dette vil kunne skade forholdet man har opparbeidet seg.
  • Videre snakket den unge om at det var viktig at vi som lærere jobbet aktivt med egen utvikling i forhold til å kjenne til hvilke kjennetegn man skal se etter, og vite hvordan man skal snakke med og lære bort til hvert enkelt ungdom.

Begge disse punktene tenker jeg er viktige i min hverdag som lærer for å hjelpe hver enkelt ned personlig og faglig utvikling. Vi har som lærere en enorm påvirkningskraft og innflytelse i disse ungdommenes liv, og er en av de som ser elevene mest i en tid der livet kan være utfordrende å stå i. Elevene skal utforske egen identitet og står i en overgangsfase mellom å være barn og å være voksne. For å best kunne bistå elevene tenker jeg at mitt relasjonelle arbeid vil være viktig. Med det mener jeg at det kan være nyttig at man utnytter både planlagte (elevsamtaler) og uplanlagte (friminutt, overgangsfaser mm) møter med elevene til å holde seg både oppdatert og vise interesse for enkeltindividet slik at elevene opplever at jeg ser de.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *