Hentet fra Udir
Fase 1 – bekymring
o noen stiller spørsmål ved om eleven får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen. f.eks. eleven strever faglig eller sosialt.
o skolen/læreren har plikt til å vurdere elevens læringsutbytte kontinuerlig
o foreldrene eller noen på skolen har mistanke om at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
o Elevene og foreldrene har rett til å be om en vurdering av om eleven har behov for spesialundervisning.
o Læreren har plikt til å vurdere om eleven trenger spesialundervisning og å melde fra til rektor (varslingsplikt)
o Rektor har ansvar for å behandle saken
o Skolen har plikt til å vurdere og eventuelt prøve ut tiltak med sikte på å gi eleven tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
o Skolen innhenter foreldrenes/elevens samtykke til at det kan foretas en sakkyndig vurdering.
Fase 2 – Henvisning til PP-tjenesten.
o Rektor skal sende en formell henvisning til PP-tjenesten når skolen mener at eleven, til tross for forsøk med ulike tiltak, ikke vil kunne få et tilfredsstillende utbytte.
o Før saken henvises til PP-tjenesten, skal det foreligge et samtykke fra foreldrene eller eleven.
o Hva som skjer – skolen oversender saken til PP-tjenesten for sakkyndig vurdering. Skolen ber PP-tjenesten utrede elevenes behov.
Fase 3 – Sakkyndig vurdering:
o PP-tjenesten gjennomfører en sakkyndig vurdering – utredning og tilråding.
o plikt til å rådføre seg med eleven/foreldre i arbeid med å utforme tilbud om spesialundervisning og legge vekt på deres synspunkter.
o foreldre/elev har rett til å få kjennskap til innholdet i den sakkyndige vurderingen.
Fase 4 – Vedtak:
o skolen skal vurdere og avgjøre om eleven har rett til spesialundervisning
o Eleven og foreldrene har alltid rett til å klage på enkeltvedtak.
o foreldre/elev må samtykke før rektor fatter enkeltvedtak om å sette i gang spesialundervisning.
Fase 5 – Gjennomføring
o Skolen utarbeider en individuell opplæringsplan (IOP)
o skolen må ikke få godkjenning fra foreldre/eleven på IOP
Fase 6 – Evaluering:
o vurdere og evaluere utviklingen og hvordan opplæringstilbudet fungerer.
o skal skrives og sendes årsrapport til foreldrene/eleven samt kommunen/fylkeskommunen.
o evalueringen skal gi grunnlag for å justere videre arbeid og vurdering om eleven fortsatt har behov for spesialundervisning eller om det skal henvises til PP-tjenesten igjen.
—