Spesialundervisning – saksgang

Hentet fra Udir

Fase 1 – bekymring

o   noen stiller spørsmål ved om eleven får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen. f.eks. eleven strever faglig eller sosialt. 

o   skolen/læreren har plikt til å vurdere elevens læringsutbytte kontinuerlig

o   foreldrene eller noen på skolen har mistanke om at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. 

o   Elevene og foreldrene har rett til å be om en vurdering av om eleven har behov for spesialundervisning. 

o   Læreren har plikt til å vurdere om eleven trenger spesialundervisning og å melde fra til rektor (varslingsplikt)

o   Rektor har ansvar for å behandle saken

o   Skolen har plikt til å vurdere og eventuelt prøve ut tiltak med sikte på å gi eleven tilfredsstillende utbytte av opplæringen. 

o   Skolen innhenter foreldrenes/elevens samtykke til at det kan foretas en sakkyndig vurdering. 

Fase 2 – Henvisning til PP-tjenesten. 

o   Rektor skal sende en formell henvisning til PP-tjenesten når skolen mener at eleven, til tross for forsøk med ulike tiltak, ikke vil kunne få et tilfredsstillende utbytte. 

o   Før saken henvises til PP-tjenesten, skal det foreligge et samtykke fra foreldrene eller eleven. 

o   Hva som skjer – skolen oversender saken til PP-tjenesten for sakkyndig vurdering. Skolen ber PP-tjenesten utrede elevenes behov.

Fase 3 – Sakkyndig vurdering:

o   PP-tjenesten gjennomfører en sakkyndig vurdering – utredning og tilråding.

o   plikt til å rådføre seg med eleven/foreldre i arbeid med å utforme tilbud om spesialundervisning og legge vekt på deres synspunkter.

o   foreldre/elev har rett til å få kjennskap til innholdet i den sakkyndige vurderingen. 

Fase 4 – Vedtak:

o   skolen skal vurdere og avgjøre om eleven har rett til spesialundervisning

o   Eleven og foreldrene har alltid rett til å klage på enkeltvedtak.

o   foreldre/elev må samtykke før rektor fatter enkeltvedtak om å sette i gang spesialundervisning. 

Fase 5 – Gjennomføring

o   Skolen utarbeider en individuell opplæringsplan (IOP)

o   skolen må ikke få godkjenning fra foreldre/eleven på IOP

Fase 6 – Evaluering:

o   vurdere og evaluere utviklingen og hvordan opplæringstilbudet fungerer.

o   skal skrives og sendes årsrapport til foreldrene/eleven samt kommunen/fylkeskommunen. 

o   evalueringen skal gi grunnlag for å justere videre arbeid og vurdering om eleven fortsatt har behov for spesialundervisning eller om det skal henvises til PP-tjenesten igjen.