Styringsdokumenter og lærerens oppgave
- Opplæringsloven
- Barnekonvensjon (over alle andre lovverk)
- Læreplan LK20
- Lærerprofesjonens etiske plattform (samsvar mellom handling og verdier/prinsipper)
Hva er vår viktigste oppgaver? Faglig og sosial utvikling.
Lærerens handlingskompetanse
- faglig kompetanse
- relasjonskompetanse
- klasselederkompetanse
Elevers endte kompetanse etter VGS
- Kompetansebevis
- Vitnemål
- Fagbrev
Hvordan snakker man med barn? Hvordan er barna sammen i grupper?Hvem er jeg som person? Har jeg opplevd noe som er en barriere for meg og min jobb?
Hva mener vi med faglig kompetanse? – Evner å se hvilket behov den enkelte har.
Hva er sosialkompetanse? – Kompetanse for samhandling med andre, det mellommenneskelige.
Hva er handlingskompetanse? – å vise omsorg, å ha evne til, å kunne forstå, å kunne lære.
Sosial kompetanse er viktig og grunnleggende for faglig kompetanse.
Ulike former for undervisning
- Tilpasset opplæring
- Differensiert undervisning (nødvendig for å bedrive TPO)
- Ordinær undervisning
- Spesialundervisning
- Spesial tiltak (Signo, Frydenhaug mm.)
Differensiert undervisning er differensiering innenfor den ordinære undervisningen (pauser, mer/mindre tidsbruk, opplegg som tilrettelegger bevegelse mm.)
Grensesetting
Å sette og tydeliggjøre grenser for andre voksne og barn er viktig for å ikke la seg bli tråkket på. Vi må være tydelige voksne, være forberedt og ha en plan for hva vi skal gjøre i de ulike situasjonene. Det handler om å ta hensyn og planlegge måten vi gjør det på, og hvilken bagasje elevene har med seg som vi må ta hensyn til.
Tverrfaglige team
Interne
- Elev
- Foresatte
- Kollegaer
- Ledelse
Eksterne
- Barnevern
- PPT
- Helsesykepleier
- Politi
- Vernepleier
Lærere kartlegger, PPT utreder ➙ noe som er en lang og tidkrevende prosess. Husk at barnet ikke trenger vente på diagnose for at det skal settes i gang grep – eleven er den samme.
Kartlegging
Hensikten med å kartlegge er å finne ut hva slags behov den enkelte eleven har av tilpasninger faglig og sosialt. Hvem har behov for den kartlagte informasjonen? – Lærere, foreldre/foresatte, barnet selv, barnevernet og PPT.
Hvordan kan vi kartlegge?
- Diagnostisk kartlegging (kun helsepersonell)
- Dynamisk kartlegging (samtaler, observasjon mm)
- Pedagogisk kartlegging
- Faglig kartlegging (Carlsten)
- Standardiserte tester
- Løpende iaktagelser
- Systemisk observasjon
Anamnese (livshistorie), filming, samtaler, intervju, brev fra eleven, ulike tester, utredning og screening kan også være nyttig.
Spesialundervisningens saksgang (tiltakskjede)
- Bekymring og samtykke fra foreldre
- Henvisning til PPT
- Sakkyndig vurdering av PPT
- Enkeltvedtak (rektor)
- Planlegging og gjennomføring (IOP)
- Evaluering og veien videre

Case: Vi har en elev/pasient Synne som var stille og åpenbart slet med noe. Vi fikk forskjellige roller, noen var lærer, andre jobbet på helsestasjonen og den siste gruppa jobbet på legevakta. Vi diskutere i gruppene hva slags tiltak vi ville sette inn og hvordan vi ville handle basert på informasjonen vi fikk utdelt.. Etterpå delte vi dette i plenum. Dette var en fin øvelse hvor vi fikk delt ulike synspunkter i forhold til informasjonen de ulike instansene hadde knyttet til eleven.