Styringsdokumenter
Opplæringsloven, stortingsmeldinger, barnekonvensjonen
Nulltoleranse mot mobbing
Skolene skal ha nulltoleranse mot krenkelser jfr. opplæringsloven §9 A-3. Eksemplene som nevnes i loven er mobbing, vold, diskriminering og trakassering, men skolene skal ha nulltoleranse også for mindre alvorlige krenkelser. Verken direkte handlinger som for eksempel hatytringer, eller mer indirekte krenkelser, som utestenging, isolering og baksnakking skal tolereres.
Årets elevundersøkelse viser at mobbetallene for skolen øker på alle trinn. 1 av 10 elever på 7. trinn svarer at de har vært utsatt for mobbing. Andelen som opplever mobbing øker på alle trinn sammenlignet med i fjor. Økningen på 10.trinn og VG1 skjer etter flere år med avtagende mobbing, mens andelen som opplever mobbing på 7.trinn har økt siden 2018.
Hvorfor skal vi være opptatte av mobbing?
- Mobbing har store konsekvenser både på kort sikt og lang sikt
- Mobbing er helseskadelig
- Mobbing kan føre til at barn begår selvmord
Paradigmeskifte fra individualpsykologi til sosial psykologi ➡ Vi har gått vekk fra «hva det er som er galt med barnet som mobber?» til «hva er det i omgivelsene til barnet som gjør at det går galt?»
Vi må besvare spørsmålene nedenfor:
- Hva er det som skjer når noen holdes utenfor?
- Hvordan forstå de sosiale prosessene i barne – og ungdomsgruppen?
- Hvordan kan vi hjelpe barn til å leke/være sammen til tross for sine ulikheter?
- Hva må voksne gjøre for å skape trygge lek – og læringsmiljøer i skolen?
Tips til veileder: dialogmodellen