Sammendraget er skrevet av og delt i kollokviegruppe av Martin Birkeland
Digital erstatning for vennskap er hva gaming med venner blir beskrevet som. Personlig føler jeg meg veldig igjen i denne påstanden. Spesielt under covid. Andre undersøkelser viser også at færre og færre unge tar lappen fordi de sjeldent trenger å kjøre til venner, de sitter bare hjemme. (Dette var fra en separat artikkel uten kilde).
Mer tid, mer penger og mer gaming hos unge i dag.
De er sitat fra Magnus om hvordan influensere påvirker spill. Dette kan ses i sammenheng med Among Us, Fall Guys og Fortnite som alle nesten spiket over natta fordi kjente personligheter begynte å spille det.
Pengebruken er ikke bare til microtransaksjoner, men også til merch. Selvfølgelig også utstyr.
Odin forteller om stigma dersom du ikke har Skins i Fortnite. De yngste er mest sårbare.
Gaming er sosialisering over nett som samtidig utvikler ulike kognitive ferdigheter.
Gaming har mye positivt, men kan også være negativt med henhold til å skape større forskjeller mellom grupper, eller utenforskap. Personlig erfaring så husker jeg at i fortnite var det maks 4 per lag, dersom man ble nr. 5 som kom i gruppen måtte du spille Solo eller vente til en stakk. Var sjeldent kjipt for noen, for det var tilfeldig, men hos yngre kan det antagelig være tøft.