Emneplanmål | Litteratur | Begreper | Spørsmål og koblinger |
– Har inngående kunnskap om danningsteorier med særlig relevans for et pluralistisk samfunn – Har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter – Kan legge til rette for elevens utvikling av demokratiforståelse, kritisk tenkning og danning – Kan veilede elever i deres sosiale, etiske og faglige utvikling på en profesjonell måte – Kan selvstendig identifisere, analysere og drøfte profesjonsetiske utfordringer på et etisk faglig grunnlag – Har reflektert forståelse for skolens ansvar for utdanning til kritisk tenkning, etisk bevissthet og et aktørperspektiv hos unge slik dette er uttrykt i formålsparagrafen – Kan identifisere og analysere pluralistiske utfordringer i skolehverdagen – Kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk | resiliens, didaktikk, pedagogikk, formuleringsarena, realiseringsarena, normativ didaktikk, analytisk didaktikk, formell sosialisering, uformell sosialisering, ideenes læreplan, den skrevne læreplan, den tolkende læreplan, den gjennomførte læreplanen, den erfarte læreplanen, den skjulte læreplan, danning, utdanning, jeg – meg, internaliserte andre, intersubjektivitet, refleksjon, premiss, altruisme, tilpasning, ondskapens banalitet, refleksiv tenkning, metarefleksjon, kritisk refleksjon, empirisk sannhet, logisk sannhet, paradigme, paradigmeskifte, kreativ tenkning, frihet, selvstendighet, ansvarlighet, medmenneskelighet, danningsprosess, agere, reagere, handling, kategorial danning, | Foucault – panoptikon Bourdieu – habitus, doxa, kapitalformer |