Tverrprofesjonelt samarbeid om elever i skolen (Tirsdag 24.januar)

Styringsdokumenter og lærerens oppgave

  • Opplæringsloven
  • Barnekonvensjon (over alle andre lovverk)
  • Læreplan LK20
  • Lærerprofesjonens etiske plattform (samsvar mellom handling og verdier/prinsipper)

Hva er vår viktigste oppgaver? Faglig og sosial utvikling.

Lærerens handlingskompetanse

  • faglig kompetanse
  • relasjonskompetanse
  • klasselederkompetanse

Elevers endte kompetanse etter VGS

  • Kompetansebevis
  • Vitnemål
  • Fagbrev

Hvordan snakker man med barn? Hvordan er barna sammen i grupper?Hvem er jeg som person? Har jeg opplevd noe som er en barriere for meg og min jobb?

Hva mener vi med faglig kompetanse? – Evner å se hvilket behov den enkelte har.

Hva er sosialkompetanse? – Kompetanse for samhandling med andre, det mellommenneskelige.

Hva er handlingskompetanse? – å vise omsorg, å ha evne til, å kunne forstå, å kunne lære.

Sosial kompetanse er viktig og grunnleggende for faglig kompetanse.

Ulike former for undervisning

  • Tilpasset opplæring
  • Differensiert undervisning (nødvendig for å bedrive TPO)
  • Ordinær undervisning
  • Spesialundervisning
  • Spesial tiltak (Signo, Frydenhaug mm.)

Differensiert undervisning er differensiering innenfor den ordinære undervisningen (pauser, mer/mindre tidsbruk, opplegg som tilrettelegger bevegelse mm.)

Grensesetting

Å sette og tydeliggjøre grenser for andre voksne og barn er viktig for å ikke la seg bli tråkket på. Vi må være tydelige voksne, være forberedt og ha en plan for hva vi skal gjøre i de ulike situasjonene. Det handler om å ta hensyn og planlegge måten vi gjør det på, og hvilken bagasje elevene har med seg som vi må ta hensyn til.

Tverrfaglige team

Interne

  • Elev
  • Foresatte
  • Kollegaer
  • Ledelse

Eksterne

  • Barnevern
  • PPT
  • Helsesykepleier
  • Politi
  • Vernepleier

Lærere kartlegger, PPT utreder ➙ noe som er en lang og tidkrevende prosess. Husk at barnet ikke trenger vente på diagnose for at det skal settes i gang grep – eleven er den samme.

Kartlegging

Hensikten med å kartlegge er å finne ut hva slags behov den enkelte eleven har av tilpasninger faglig og sosialt. Hvem har behov for den kartlagte informasjonen? – Lærere, foreldre/foresatte, barnet selv, barnevernet og PPT.

Hvordan kan vi kartlegge?

  • Diagnostisk kartlegging (kun helsepersonell)
  • Dynamisk kartlegging (samtaler, observasjon mm)
  • Pedagogisk kartlegging
  • Faglig kartlegging (Carlsten)
  • Standardiserte tester
  • Løpende iaktagelser
  • Systemisk observasjon

Anamnese (livshistorie), filming, samtaler, intervju, brev fra eleven, ulike tester, utredning og screening kan også være nyttig.

Spesialundervisningens saksgang (tiltakskjede)

  1. Bekymring og samtykke fra foreldre
  2. Henvisning til PPT
  3. Sakkyndig vurdering av PPT
  4. Enkeltvedtak (rektor)
  5. Planlegging og gjennomføring (IOP)
  6. Evaluering og veien videre
Bilde: Lånt av Kristine

Case: Vi har en elev/pasient Synne som var stille og åpenbart slet med noe. Vi fikk forskjellige roller, noen var lærer, andre jobbet på helsestasjonen og den siste gruppa jobbet på legevakta. Vi diskutere i gruppene hva slags tiltak vi ville sette inn og hvordan vi ville handle basert på informasjonen vi fikk utdelt.. Etterpå delte vi dette i plenum. Dette var en fin øvelse hvor vi fikk delt ulike synspunkter i forhold til informasjonen de ulike instansene hadde knyttet til eleven.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *