Oppgave 2 – Min undervisningspraksis

Min undervisningspraksis

Innledning

Jeg har valgt en undervisningssituasjon fra et kompetanseplusskurs der deltagerne er i aldersgruppen 30-50år.

Dette er et kurs der de skal lære grunnleggende digitale ferdigheter, og vi har allerede vært i sammen i flere uker og jobbet med IKT, Helt i starten av IKT delen av kurset har jeg gått igjennom ord og begreper som er vanlige når vi jobber med data, slik at de vet hva disse betyr. Grunnen til at jeg har gjort dette er at alle fagfelt har sitt eget ”Stammespråk”.

Etter en kartlegging i begynnelsen av kurset har jeg funnet ut at de fleste hadde svært liten kjennskap til data. De har fortalt under dette kartleggingsarbeidet at de vanligvis får hjelp av kolleger på jobb eller av barn som er født inn i den ”Digitale tidsalderen” hjemme når det gjelder alt fra å bestille flybilleter til ferien på nett, og til å produsere egne tekster, lage plakater osv. ved hjelp av for eksempel Microsoft Office pakken. Læringsmålet for denne undervisningstimen er at deltagerne skal lage en egenpresentasjon i Powepoint som en presentasjon og å presentere denne for gruppen.

Metode

Jeg velger å bruke Powerpoint til å presentere stoffet for denne undervisningsøkten da dette også er programmet de skal bruke til egenpresentasjonen. Deltagerne har egne PCer tilgjengelig. I tillegg har jeg en lærer-PC koblet til projektor slik at det jeg gjør på min PC projiseres på storskjerm som de i sann tid fkan ølge med på det jeg gjør når vi går igjennom de ulike funksjonene i Powerpoint applikasjonen.

Jeg mener at det er helt avgjørende for læringsutbyttet at deltagerne kan jobbe praktisk på PC samtidig for å prøve og øve på det jeg underviser. Ved å kombinere en presentasjon av hva vi skal lære og øve på først for å gi dem en idé hva timen handler om, og at de også får prøve praktisk samt at de også følges opp individuelt ved at jeg går rundt og hjelper den enkelte, kombinerer de ulike læringsstiler. Dette er viktig fordi jeg ikke vet hvilken læringsstil som best passer den enkelte deltager. De kan da finne ut hvilken kombinasjon av visuell, taktil, auditiv eller kinestetisk læringsstill som passer dem, fordi jeg kombinerer forskjellige måte å presentere stoffet på.

Jeg prøver alltid i undervisningen min å legge til rette for en elaborativ læringsstrategi ved at de benytter tidligere lært stoff til å fordype seg ytterligere. På den måten opplever jeg at mestringsfølelsen øker fordi de kan noe fra før de kan bruke i denne timen og bygge videre på. At deltagerne opplever mestring mener jeg er avgjørende for deres motivasjon og glede ved å engasjere seg i stoffet.

Jeg mener også at læringsutbyttet blir høyere ved at denne timen ikke kun baserer seg på at jeg bare står og forklarer og viser alene som en ren forelesning, da dette er en passiv læringsmetode. Læringsutbyttet mener jeg blir større når jeg bruker en deltagende læringsmetode ved at de deltar aktivt på egne PCer, og jobber sammen. De er også på Internett slik at de kan google og bruke Google Chrome for å søke opp stoff som bilder, fakta om hjemplass osv.. Dette har de vært gjennom tidligere i kurset slik at de vet hva en søkemotor er og hvordan man søker på nettet. Både på PC og mobil.

Jeg vektlegger også at de kan hjelpe hverandre fordi da lære de også av hverandre og ikke bare det jeg formidler.

Det å bruke tidligere lært stoff er også mulig i denne økten ved at jeg vektlegger i min presentasjon innledningsvis at Word XL og Powerpoint har mange felles funksjoner, der vi har gått igjennom noen i tidligere økter. Da opplever de da at de allerede kan mye fordi de kjenner igjen funksjonene for for eksempel formattering av tekst, lagre, printe, kopiere, klippe og lime inn. Det som er min filosofi er at de opplever raskere mestring og føler større læringsutbytte ved at de kjenner igjen stoff de har lært tidligere og kan anvende det som grunnlag når nytt stoff presenteres. Dette vil for meg være anvendelsesnivået i Blooms læringstaksonomi.

 

Beskrivelse av undervisningen

Hensikten med denne undervisningstimen er at deltagerne skal lage en egenpresentasjon i Powerpoint, vi har gått igjennom deler av Powerpoint tidligere, som for eksempel å lage ”Plakater”. Tidligere har vi også jobbet med Word og XL hvor de har lært de grunnleggende funksjonene og i Word har de hatt en øvingsoppgave med å lage et skriv om seg selv, basert på fortid, fremtid, fag, fritid, familie som stikkord. Dette har de kun gjort individuelt og ikke presentert det for hverandre. Nå skal de lage en presentasjon i Powepoint som skal fremføres for hele gruppa: De skal også skrive ut dette slik at de kan beholde en papirkopi som de kan bruke som mal dersom de for eksempel skal til et jobbintervju eller lignende senere og må fortelle om seg selv.

Jeg starter timen med å repetere Word og de likheter vi finner i Word og Powerpoint, blant annet formatterings boksene for teksttyper, tekstfarge, fontstørrelse og type osv.

Deretter skriver jeg en tekst på min fremvisningsskjerm i standard format, denne skriver deltagerne inn på egen PC slik at den ser identisk ut med min tekst. Så har jeg på forhånd laget en kopi av teksten men her har jeg endret formateringen ved å bruke ulike farger, fonttyper osv. De får da videre utfordringen å endre sin tekst slik at den blir identisk med min. Jeg lar de jobbe individuelt først , og de kan sette seg sammen to og to og hjelpe og lære av hverandre for å få teksten lik min. Jeg går en runde rundt og roser det de har gjort riktig, og stiller åpne spørsmål dersom de ikke har fått til spesielle funksjoner; Hva kan du gjøre…., hvordan kan du endre …….   Osv. Dette mener jeg er bedre måte å lære på, fordi da lærer de ved å oppdage og gjennom problemløsning føler jeg læringsutbyttet blir større enn at jeg skal vise dem og gjøre det for dem.

Når dette er på plass, viser jeg en oppdatert versjon av teksten hvor jeg i tillegg har inkludert bilder og faktatekst, da får de repetert det å google på nett, samt bruke ”Kopiere og lim inn” funksjonen som går igjen uansett applikasjon de bruker. På den måten føler jeg at de lærer viktige grunnleggende funksjoner som gjør at de kan mestre nye applikasjoner lettere og føler trygghet ved at de mestrer funksjoner allerede selv om de jobber med et nytt program. Når vi er ferdig med denne delen av undervisningsøkten går de i gang med selve hovedmålet for økten som er å lage en egenpresentasjon.

Vi har jobbet med Powerpoint tidligere men de har ikke lært hvordan de setter sammen og lager overganger mellom plansjene de produserer. Det er da tid for dette nå og jeg har laget ferdig en demonstrasjonsfil vi alle har tilgang til på i nettet vi bruker slik at alle kan hente og åpne denne. Målet nå er at ingen behøver å bruke tid på å skrive inn tekst på nytt, for dette har de ferdig, nå kan jeg sette fokus på hvordan vi legger plansjene utover, stokke rekkefølgen og merke dem og øve på funksjonene for å lage overgangseffekter, de får en oppgave hvor de kan leke seg litt på egenhånd med å prøve ut ulike effekter, på den måten får de prøvd på egenhånd og ser selv hva som skjer. Noen synes det er tryggere å se på meg og hvordan jeg gjør dette mens andre vil sitte og trykke på egenhånd for å finne ut dette selv. Det erfarer jeg er en bra måte fordi alle har ulik måte å forstå hvordan dette gjøres, målet nås av deltagerne, selv om de finner sin vei; Hvordan lage overganger mellom ulike plansjer.

Siste del av økta får de jobbe på egenhånd med å bruke kreativitet og bygge opp en presentasjon om seg selv på sin egen måte. Dette er for meg en bra måte fordi uansett hvordan de velger å bygge opp presentasjonen sin benytter alle de samme funksjonene i Powerpoint og da føler jeg læringsmålet for undervisningsøkten er nådd. Til slutt presenterer den enkelte presentasjonen sin på projektor for de andre, og alle må gi minst en positiv tilbakemelding til hverandre.

 

Avslutning

Jeg valgte å legge opp denne undervisningsøkten ved å legge opp til tre hoveddeler.

  1. Først repetere grunnleggende funksjoner, og å minne dem på felles funksjoner uavhengig av hvilken applikasjon de bruker. Deretter benyttet jeg en enkel øvingsoppgave på dette for å overføre det til en praktisk øvingsoppgave.
  2. Deretter introduserte jeg et nytt tema ved å lære dem hvordan de kan lage en presentasjon ved hjelp av overganger, og bruk av funsksjonen hvor de kan legge plansjene ut på ”Skrivebordet” og stokke plansjer i den rekkefølgen de vil. Dette bygger videre på det de kan fra før.
  3. Til slutt fikk de bruke både tidligere kunnskap og nye ferdigheter for økten til å utarbeide egenpresentasjon hvor de fikk frihet til å utforme dette etter egen kreativitet og det de følte de mestret av funksjoner.

 

Min rolle var å være tilrettelegger uten å diktere hvordan egenpresentasjon måtte utformes.

¨

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *