Tenk på en utdanningsinstitusjon som du er kjent med – din gamle skole eller Universitet her du studerer nå – prøv og tenk på en episode eller undervisningssituasjon du har opplevd. Drøft episoden/undervisningssituasjon i lys av Antonovsky`s begrep «salutogenese».
Før jeg begynner min drøfting ønsker jeg å definere hvordan jeg har tolket Antonovsky`s begrep «salutogenese». I dette begrepet legger jeg aktiviteter som styrker eller fremmer elevenes helse.
Tredjeåret på lærerutdanningen var jeg i praksis på en ungdomsskole, praksislæreren min der hadde klassenssirkel fast en gang i uka. Dette innebar at praksislærere stilte et spørsmål inn i sirkelen og alle elevene skulle svare – samtidig var det ikke lov å svare det samme som var blitt svart før, man måtte vente på sin egen tur. På mange måter fungerte dette som en sokratisk sirkel, og elevene lærte seg til å både lytte til hverandre og bygge på hverandre under en diskusjon/samtale.
Grunnen til at jeg tenker på denne casen når jeg tenker på Antonovsky`s begrep «salutogenese» er at praksislærer var veldig bevisst på spørsmålene som ble stilt inn i sirkelen. Det ble tatt utgangspunkt i klassen som gruppe, elevene som individer og ikke minst miljø i klassen, det var åpne spørsmål som gjorde det mulig for elevene å reflektere, utforske, lytte og bygge på hverandre. Praksislærer hadde tatt over denne klassen i august, mens vi kom i oktober og kun på de få månedene var klassemiljøet et helt annet enn tidligere.
Jeg legger til grunn at et godt psykososialt læringsmiljø er nødvendig for et læringsmiljø som fremmer elevenes helse, trivsel og læring. Med andre ord var det helt essensielt for denne klassen at praksislærer fra start arbeidet med klassemiljøet/ det psykososiale læringsmiljøet. Dette semesteret forsket også jeg selv på «klasseledelse for et godt klassemiljø», dette innebærer at jeg både intervjuet enkelte elver og kjørte anonym spørreundersøkelse på hele trinnet. Her kom det klart frem at klassen til min praksislærer trivdes aller best på skolen, sammenliknet med resten av trinnet.