Tverrprofesjonelt samarbeid om elever i skolen, m/Ragnhild Evensen.
Lærerens samarbeidspartnere.
Lindmos besøk av Herman Flesvig. ADHD og hans historie. Impulsivitet og mangel på refleksjon på egen adferd. Medisinering. Oppfattes som dum og urokråke, som aldri sitter i ro. Hvor mye hjelpen fra Jorid betydde. Hun brukte en time hver dag etter skolen, på å lære Herman å lesse og skrive.
Historien om Storm og hans vansker med dysleksi i skolen, hvor mange år det tok før han fikk hjelp i skolehverdagen.
Lærerprofesjonens etiske plattform. Hva er lærerens HOVEDoppgave?
- Læreren og skolen har ansvaret for elevenes faglige og sosiale utvikling.
- Som skal føre frem til en kompetanse etter fullført videregående skole.
- Handlingskompetanse, hva er det? God faglig kompetanse, i de fag vi skal undervise i. Relasjonskompetanse. Det å kunne ha den autoritative klasseleder-rollen. «øyer i nakken». Legge til rette for ungdomsmiljøet. Hvordan snakke med barn.
- Hva er faglig kompetanse? Man må kunne faget sitt, og vite hvordan man legger til rette for å lære det bort til hver enkelt elev.
- Hva er sosial kompetanse? Hvordan man «ter» seg i samhandling med andre mennesker. Vennskap, omsorg. Se andres siyusjon. Lære at den ytre kontroll etter hvert skal forsvinne. Den indre kontrollen skal ta over.
- Tilpasset undervisning.
- Differensiert undervisning.
- Ordinær undervisning.
- Spesialundervisning.
- (gjelder både sosial og faglig kompetanse)
Når skal læreren samarbeide med andre og hvem er aktuelle?
- Når læreren kommer til kort.
- interne: eleven, foresatte, kolleger og ledelsen.
- Eksterne:
- Barnevernstjenesten
- Pedagogisk psykologisk tjeneste
- Helsesykepleier
- Politi
- Vernepleier
Hensikten med kartlegging
- -finne ut hva man kan gjøre for å legge til rette for læring slik at elevene får tilfredsstillende utbytte av undervisningen.
- -finne ut hvordan man skal legge til rette for læring slik at elevene utvikler seg både faglig og sosialt.
- -hente informasjon for å henvise elevene til PPT, lege, BUP e.l., og da har man behov for funksjonsbeskrivelse.
- -kartlegging på individnivå
- -kartlegging på systemnivå
Hvordan kartlegger vi?
- Diagnostisk kartlegging
- Dynamisk kartlegging
- Pedagogisk kartlegging
- Faglig kartlegging
- Standardiserte tester
- Løpende iakttakelse
- Systematisk kartlegging
- Samtaler
- Filming
- Anamnese
- Intervju/ brev fra elevene
- Ulike tester
- Utredning
- Screening
Tiltakskjeden
- Den spes.pedagogiske tiltakskjeden kan deles inn i seks faser som viser saksgangen i spesialundervisningen. Arbeidet krever tverrprofesjonelt samarbeid.