Tirsdag 24.01

Tverrprofesjonelt samarbeid om elever i skolen, m/Ragnhild Evensen.

Lærerens samarbeidspartnere.

Lindmos besøk av Herman Flesvig. ADHD og hans historie. Impulsivitet og mangel på refleksjon på egen adferd. Medisinering. Oppfattes som dum og urokråke, som aldri sitter i ro. Hvor mye hjelpen fra Jorid betydde. Hun brukte en time hver dag etter skolen, på å lære Herman å lesse og skrive.

Historien om Storm og hans vansker med dysleksi i skolen, hvor mange år det tok før han fikk hjelp i skolehverdagen.

Lærerprofesjonens etiske plattform. Hva er lærerens HOVEDoppgave?

  • Læreren og skolen har ansvaret for elevenes faglige og sosiale utvikling.
  • Som skal føre frem til en kompetanse etter fullført videregående skole.
  • Handlingskompetanse, hva er det? God faglig kompetanse, i de fag vi skal undervise i. Relasjonskompetanse. Det å kunne ha den autoritative klasseleder-rollen. «øyer i nakken». Legge til rette for ungdomsmiljøet. Hvordan snakke med barn.
  • Hva er faglig kompetanse? Man må kunne faget sitt, og vite hvordan man legger til rette for å lære det bort til hver enkelt elev.
  • Hva er sosial kompetanse? Hvordan man «ter» seg i samhandling med andre mennesker. Vennskap, omsorg. Se andres siyusjon. Lære at den ytre kontroll etter hvert skal forsvinne. Den indre kontrollen skal ta over.
  • Tilpasset undervisning.
  • Differensiert undervisning.
  • Ordinær undervisning.
  • Spesialundervisning.
  • (gjelder både sosial og faglig kompetanse)

Når skal læreren samarbeide med andre og hvem er aktuelle?

  • Når læreren kommer til kort.
  • interne: eleven, foresatte, kolleger og ledelsen.
  • Eksterne:
  • Barnevernstjenesten
  • Pedagogisk psykologisk tjeneste
  • Helsesykepleier
  • Politi
  • Vernepleier

Hensikten med kartlegging

  • -finne ut hva man kan gjøre for å legge til rette for læring slik at elevene får tilfredsstillende utbytte av undervisningen.
  • -finne ut hvordan man skal legge til rette for læring slik at elevene utvikler seg både faglig og sosialt.
  • -hente informasjon for å henvise elevene til PPT, lege, BUP e.l., og da har man behov for funksjonsbeskrivelse.
  • -kartlegging på individnivå
  • -kartlegging på systemnivå

Hvordan kartlegger vi?

  • Diagnostisk kartlegging
  • Dynamisk kartlegging
  • Pedagogisk kartlegging
  • Faglig kartlegging
  • Standardiserte tester
  • Løpende iakttakelse
  • Systematisk kartlegging
  • Samtaler
  • Filming
  • Anamnese
  • Intervju/ brev fra elevene
  • Ulike tester
  • Utredning
  • Screening

Tiltakskjeden

  • Den spes.pedagogiske tiltakskjeden kan deles inn i seks faser som viser saksgangen i spesialundervisningen. Arbeidet krever tverrprofesjonelt samarbeid.