Uke 2

Ukens tema: Læringsmiljø, fellesskap og inkludering. Hvorfor er dette viktig og hvordan jobber man med dette i skolen? Å anerkjenne mangfold er å verdsette mangfold som et bidrag til et bedre og rikere samfunn for alle. Å respektere mangfold, er å se andre som lik seg selv, med like rettigheter. Å akseptere mangfold er å tolerere det som er annerledes. Hvordan kan vi bygge et «felles vi og få til fellesskap og inkludering?»

Ukens målområder:

  • kunne legge tilrette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.
  • kunne kritisk analysere og vurdere elevers læringsutbytte.
  • ha avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser.
  • ha avansert kunnskap om mangfoldet i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelser.
  • ha avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale, digitale og kulturelle kontekster,

Mandag: Oppstart av emnet MG2PE3 og hva vi vet om læring.

Tirsdag: Sosial støtte og forutsigbarhet. Norm i klasserommet og normkart.

Onsdag: Anerkjennelse og læringsmiljø i skolen.

Torsdag: Klasse, kode og sosialisering, «Framing» m/Are.

Fredag: Gruppearbeid / Case / erfaringer.