Ukens tema: Læringsmiljø, fellesskap og inkludering. Hvorfor er dette viktig og hvordan jobber man med dette i skolen? Å anerkjenne mangfold er å verdsette mangfold som et bidrag til et bedre og rikere samfunn for alle. Å respektere mangfold, er å se andre som lik seg selv, med like rettigheter. Å akseptere mangfold er å tolerere det som er annerledes. Hvordan kan vi bygge et «felles vi og få til fellesskap og inkludering?»
Ukens målområder:
- kunne legge tilrette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.
- kunne kritisk analysere og vurdere elevers læringsutbytte.
- ha avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser.
- ha avansert kunnskap om mangfoldet i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelser.
- ha avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale, digitale og kulturelle kontekster,
Mandag: Oppstart av emnet MG2PE3 og hva vi vet om læring.
Tirsdag: Sosial støtte og forutsigbarhet. Norm i klasserommet og normkart.
Onsdag: Anerkjennelse og læringsmiljø i skolen.
Torsdag: Klasse, kode og sosialisering, «Framing» m/Are.
Fredag: Gruppearbeid / Case / erfaringer.