Uke 4 Lærevansker, TPO og spes.ped

Mandag: Vi jobbet i grupper og leste boken Psykisk helse i skolen, la inn våre sammendrag i PADLET.

Tirsdag: Tverrprofesjonelt samarbeid om elever i skolen, m/Ragnhild Evensen.

Spesialundervisning – saksgang

  • Fase 1: Bekymring, Denne fasen kjennetegnes ved at noen på skolen eller foreldrene/eleven stiller spørsmål ved om eleven får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen.
  • Fase 2: Henvisning til PP-tjenesten, Når skolen mener at eleven, til tross for eventuelle forsøk med ulike tiltak, ikke vil kunne få et tilfredsstillende utbytte, skal rektor sende en formell henvisning til PP-tjenesten. PP-tjenesten skal foreta en sakkyndig vurdering av elevens behov.
  • Fase 3: Sakkyndig vurdering, Dette er fasen hvor PP-tjenesten utreder og gir en tilråding til skolen om eleven har behov for spesialundervisning eller ikke.
  • Fase 4: Vedtak, Etter at PP-tjenesten har oversendt sin sakkyndige vurdering til skolen, skal skolen vurdere og avgjøre om eleven har rett til spesialundervisning.
  • Fase 5: Gjennomføring, Planleggings- og gjennomføringsfasen starter når rektor har fattet et enkeltvedtak som gir eleven rett til spesialundervisning.
  • Fase 6: Evaluering, denne fasen skal skolen vurdere og evaluere elevens utvikling og hvordan opplæringstilbudet fungerer. Elevens utvikling skal vurderes kontinuerlig. Det skal hvert år skrives en årsrapport.

Psykisk helse i skolen.

  • De stille elevene, introverte, velger ofte å jobbe alene, tenker seg nøye om før de sier noe.. Tiltak, trenger aksept, tilrettelegging, hjelp til å navigere, tid,.
  • De stille, sjenerte, snakker sjeldent, nervøse, gruer seg til presentasjoner, melder seg ikke frivillig.. Tiltak, trygt og forutsigbart læringsmiljø, god strukturering av undervisning, ta hensyn til arbeidsform.
  • De stille elevene, deprimerte, lite energi til sosiale sammenhenger, nedstemt eller deprimerte, Konsekvenser, manglende energi til sosiale aktiviteter, negative/pessimistiske tanker, Tiltak:
  • Skolevegring; Skulkere og skolevegrere. Skulkere kjennetegnes ved mangel på motivasjon, er uinterreserte og misliker skolen. De unngår skole og hjem, mer trasse ovenfor voksne, skjuler fravær, atferdsforstyrrelser. Skolevegrere, elever som vil, men ikke klarer å gå på skolen, ofte flinke, pliktoppfyllende, stille, lite krevende elever. Konsekvenser: faglig, sosialt, emosjonell utvikling, dårlige skolepresentasjoner, stress, sosial isolasjon, konsekvenser på lang sikt: frafall, manglende utdanning og jobb, økonomiske problemer, angst og dep. Tiltak: Kunnskap, tidlig identifisere og iverksette tiltak, forebygging, følg opp fravær, finne grunner for fravær, forutsigbar og trygg skolehverdag, et mestringsorienter læringsmiljø, godt skole-hjem samarbeid, realasjoner, avdekke mobbing/utestenging, øke sosiale ferdigheter, sikre alle overganger, unngå hjemmeundervisning. Gradevis tilbakeføring, gradvis og forsiktig, støttende hånd, med realistiske mål, ikke gå for fort frem.

Spiseforstyrrelser

Alvorlige atferdsproblemer

  • Kjennetegn: vanskelig temperament og håndtering av negative følelser