Til eksamen:
- Husk Klette og nivåer: god stemning, men lærer ikke? Godt klassemiljø, men dårlig læringsmiljø. (Konsolidering,
- Knytt teori, kompetansemål (lubber), ungdata, case, erfaring og refleksjoner til hverandre. Først bredt så spisset.
Plan:

Begreper:
altruismeegoisme- inkluderingsmekanismer
- ekskluderingsmekanismer
- sonen for nærmeste utvikling
- konsolidering
- sosiogram
- maktdynamikk
- hierarki
systemnivåindividnivåklassemiljølæringsmiljørelasjonekskluderingsmekanismer- roller
Læringsutbytter:
Kandidaten
har forskningsbasert kunnskap om hvordan trakassering, mobbing og diskriminering kan forebygges og følges opp med tiltakhar avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale, digitale og kulturelle konteksterhar avansert kunnskap om mangfoldet i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelserhar avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser.har inngående kunnskap om spesialundervisning, og tiltakskjeden i saker som omhandler spesialundervisninghar kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer
Ferdigheter
Kandidaten
kan fatte beslutninger og iverksette tiltak som fremmer det psykososiale skolemiljøet og motvirker mobbing, trakassering og diskrimineringkan anvende kunnskap om barn og unges medievaner i opplæringenkan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.kan kritisk analysere og vurdere elevers læringsutbytte.
Generell kompetanse
Kandidaten
kan analysere hvordan samhandling mellom elever påvirker det psykososiale skolemiljøet