Logg uke 2

Denne uken har gått til forelesninger hver dag, opprettingen av blogg samt pensumlesing. Temaet for uke har vært ungdom i og utenfor skolen. Tilhørende pensum jeg har lest var Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle og et kapittel av Anne Grete Danielsen og Hege E. Tjomsland. (2020), Mestringsforventning, trivsel og frafall i Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: en antologi. Praktisk på studiebloggen har jeg også opprettet ulike sider, mapper og kategorier som jeg skal bruke videre i studieløpet.

Noen faglige tanker jeg sitter igjen med fra uken er viktigheten av relasjonsbygging. Dette er likevel noe vi har snakket om på studiet flere ganger og noe jeg lenge har vært klar over, men nå har blikket kanskje blitt mer nyansert. Gjennom tankekartet gjort på fredagen fikk jeg også tydelig se hvordan relasjonsbygging, klassemiljø, faglig og emosjonell støtte, forventningsavklaring, skolen som organisasjon, elevenes kulturelle kapital og liknende henger tett sammen, og hvordan alle avhenger av hverandre. Tidligere på studiet har kanskje disse blitt plassert mer i egne bolker for seg, men etter denne uken kom sammenhengen tydelig frem.

Jeg har også fått noen nye verktøy i verktøykassa som for eksempel bygging av normkart i klasserommet sammen med elevene (forelesning, Øhra). Eller plassering av elever i en relasjonssirkel (pensum, Midthassel), en metode for å kartlegge og forbedre relasjoner til elever. Dette er ting jeg ønsker meg mer av. For selv om det var en del nytt denne uken, så var det også mye repetisjon. Og selv om verktøykassa sakte, men sikkert fyller seg opp, så er det fortsatt masse plass igjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *