Notater fra personalmøte

Norsk – skrive, lese og muntlighet som grunnpilarer. Ferdighetene etter 10 trinn handler om kreativitet, argumentering, utforsking og refleksjon rundt ulike temaer. Elevene skal blant annet lese, forstå og reflektere rundt et utvalg av litteratur i ulike sjangre. De skal også skrive i ulike sjangre, samt bruke sin muntlige kompetanse på en måte som er retorisk, argumenterende og reflekterende.

En klar oppfattelse kommer best frem gjennom innholdet i undervisningen, samt målene vi setter for timen, uka og kapitelet i løpet av året. For eksempel kan det være et par kompetansemål vi jobber mot når vi holder på med noveller, likevel kan det være delmål underveis som vi fokuserer på for å nå det overordnede målet.

I begynnelsen og slutten er da kompetansemålene kommer mest tydelig frem. Altså når vi starter opp og når vi avslutter. I forhold til den mer langsiktige kompetanseutviklingen så har jeg ingen kommentar.

Noe rom for kreativitet og utforsking, men oppgavene er forskjellige og krever ulike ferdigheter. Noen ganger er det å kunne følge rammene for oppgaven et mål i seg selv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *