Praksislogg med smådata

tirsdag 14. mars

case 8. trinn: elev mobber annen elev med lærevansker. Det er tydelig at det er en elev, men med flere som henger seg på, som mobber en annen elev som har flere risikofaktorer, blant annet i form av adferd og lærevansker. Eleven kommer med lyder, blikk og kommentarer til den andre eleven på tvers av klasserommet. Alle får det med seg, men ingen andre kommenterer. Det er likevel et smil på lur hos flere som er/vil være i samme gjeng som mobberen. Det er tydelig at den eleven har makt og at den andre eleven blir/føles maktesløs i situasjonen.

onsdag 15. mars

case 8. trinn: lærerstudent spør elevene om at de som opplever sin egen fortelling som interessant skal reise seg opp (en del av en større sammenheng). Ingen reiser seg. Elever spør om de kan reise seg dersom de synes at en medelev sin tekst var spennende. Student sier ja. 3 stk reiser seg. Kan dette si noe om holdninger i klasserommet til eget arbeid? Er det ikke kult å være flink? Er det janteloven som spiller inn? Er det latskap ved å reise seg?

case 10. trinn: elev sovner underveis i undervisningen mens det blir lest en novelle. Se på systemnivået: eleven har foreldre som er ute på reise og derfor ikke er hjemme eller har vært hjemme siden før jul. Barnevern er kontaktet og har tatt over ansvaret. Hva kan vi gjøre som lærere i denne situasjonen? Hva er vårt ansvar? Hva er ikke vårt ansvar? Tilsnakk/veiledning/oppfølging, hva gjelder? Det er ikke første gang eleven har kommet trøtt og sliten på skolen, også uten matpakke, i perioden foreldrene ikke har vært hjemme.

Torsdag 16. mars

case spesped avdeling: elev spiller Dungeons and dragons med lærer, 1-1. De snakker engelsk og eleven må diskutere, gjøre matte og ta beslutninger. Det er tydelig at eleven synes dette er ekstremt morsomt og engasjerende. Jeg tviler på at han er klar over at han lærer masse. Det virker heller som skjult læring som kan knyttes til flere kompetansemål. Så hvorfor gjør vi ikke slik oftere? Er D&D så kompleks at vi tenker at det er for mye jobb for oss lærere? Kan D&D være et fokus i en master kanskje?

Fredag 17. mars

Case naturfag 10 trinn: elev som ikke har mestret det andre faget jeg har hatt, mestret dette veldig godt. Dette var veldig interessant og gøy å se. Antakelig var dette på grunn av at naturfag og det emne vi hadde om hadde en fasit, og norskfaget er litt mer løst og abstrakt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *