Uke 6 – case og eksamensforberedelser

Til eksamen:

  • Husk Klette og nivåer: god stemning, men lærer ikke? Godt klassemiljø, men dårlig læringsmiljø. (Konsolidering,
  • Knytt teori, kompetansemål (lubber), ungdata, case, erfaring og refleksjoner til hverandre. Først bredt så spisset.

Plan:

Begreper:

  • altruisme
  • egoisme
  • inkluderingsmekanismer
  • ekskluderingsmekanismer
  • sonen for nærmeste utvikling
  • konsolidering
  • sosiogram
  • maktdynamikk
  • hierarki
  • systemnivå
  • individnivå
  • klassemiljø
  • læringsmiljø
  • relasjon
  • ekskluderingsmekanismer
  • roller

Læringsutbytter:

Kandidaten

  • har forskningsbasert kunnskap om hvordan trakassering, mobbing og diskriminering kan forebygges og følges opp med tiltak
  • har avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale, digitale og kulturelle kontekster
  • har avansert kunnskap om mangfoldet i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelser
  • har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser.
  • har inngående kunnskap om spesialundervisning, og tiltakskjeden i saker som omhandler spesialundervisning
  • har kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer

Ferdigheter 

Kandidaten

  • kan fatte beslutninger og iverksette tiltak som fremmer det psykososiale skolemiljøet og motvirker mobbing, trakassering og diskriminering
  • kan anvende kunnskap om barn og unges medievaner i opplæringen
  • kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.
  • kan kritisk analysere og vurdere elevers læringsutbytte. 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere hvordan samhandling mellom elever påvirker det psykososiale skolemiljøet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *