Oppgave i IKT: MIN UNDERVISNINGSPRAKSIS.
Innledning:
Jeg er ansatt i arbeids og inkluderingsbedriften INKO AS som er lokalisert i Harstad, nabokommunen Kvæfjord og på Finnsnes. Bedriftene har flere ulike tiltak innenfor attføring, AMO-kurs og VTA (Varig tilrettelagt arbeid) og sysselsetter til daglig ca 300 personer inkludert fastansatte. Jeg arbeider til daglig ved bedriftens kurssenter, hvor vi jevnlig gjennomfører arbeidsrettet kursing, undervisning og arbeidsrettet opplæring på ulike plan.
En stor del av min rolle er gjennomføring av undervisning i forhold til tiltaket Arbeidsforberedende trening (AFT). Tiltaket har en klar målsetting om tilføring av kompetanse og videre mål om deltakelse i ordinært arbeidsliv.
I denne oppgaven velger jeg å skrive om min undervisningspraksis med fokus på vårt kurstilbud relatert mot grunnleggende innføring i arbeidslivskunnskap.
Hvem er eleven/deltakeren?
Arbeidsforberedende trening (AFT)
Hvem er deltakeren i tiltaket Arbeidsforberedende trening?
Tiltaket kan tilbys personer med nedsatt arbeidsevne, sammensatte bistandsbehov, som har særlig usikre yrkesmessige forutsetninger og som har behov for særlig tett oppfølging og tilrettelegging med sikte på å komme i ordinært arbeid.
Dette vil kunne være personer som kan ha utfordringer knyttet til helsemessige og sosiale problemer, rus, ofte i kombinasjon med mangelfull utdanning, svake grunnleggende ferdigheter og liten eller ingen arbeidserfaring. Mange i denne målgruppa vil ha behov for å starte tiltaksperioden i et skjermet og tilrettelagt arbeidsmiljø for å gjennomføre avklarende og arbeidsforberedende aktiviteter før videre utprøving i ordinært arbeidsliv. Personer i målgruppa vil kunne ha behov for en kombinasjon av innholdselementer i tiltaket. Tiltaket kan ha en varighet på inntil 12 måneder, med muligheter for ytterligere forlengelse som er behovsprøvd. Deltakerne skal ikke være ansatt som arbeidstaker, og skal heller ikke motta lønn, men livsoppholdsytelser fra NAV. Ved ansettelse i ordinært arbeidsliv skal deltakere avsluttes i tiltaket.
Hva skal deltakeren /elevene lære?
Et av våre kurs er et kurstilbud innenfor grunnleggende arbeidslivskunnskap. Kurstilbudet er utviklet av INKO AS i det formål å gi deltakerne teoretisk kunnskap og opplæring i temaer som anses som grunnleggende og nødvendige for deltakelse i arbeidslivet.
Kurstilbudet gir opplæring og innføring innen følgende temaer:
Tema | Innhold | Varighet |
Helse. Kosthold. Livsstil
|
· Hva er helse?
· Hva er god hels i arbeidslivet? · Fordøyelsen · Vitaminer · Cellenes oppbygging og oppgaver. · Kosthold · Fysisk aktivitet · Psykisk motgang · Hygiene · Hygiene i arbeidslivet |
2 dager av 5 timer |
Personlig økonomi | · Innføring i SMART som metode
· Pengebruksmønster · Budsjett |
3 dager av 5 timer |
Å være arbeidstaker
|
· Muntlig kommunikasjon i arbeidslivet
· Arbeids- og næringsliv · Motivasjon/trivsel · Motivasjon og mestring · Forventninger i ordinært arbeid · Mål og plan |
3 dager av 5 timer |
Grunnleggende data
|
· Tekstbehandling
· Operativsystem, Windows · Internett · Sosiale medier · E-post |
3 dager av 5 timer |
Karriere og jobb
|
· Karriere- og yrkesveiledning
· Jobbsøkerkurs: CV, Jobbsøk og Intervjutrening · Orientering på arbeidsmarkedet. |
5 dager av 5 timer |
Helse, miljø og sikkerhet
|
· Lover og regler
· Praktisk Hms – arbeid · Hms- avvik · Verktøy og virkemidler |
3 dager av 5 timer |
Servicekompetanse
|
· Serviceledelsessystemet
· Merkevarebygging · Innovasjon og kreativitet |
3 dager av 5 timer |
Hvordan legges det til rette?
En vesentlig del av gjennomføring av tiltak på INKO AS består i undervisning og opplæring. Dette kan være både teoretisk opplæring og opplæring i praktisk arbeid/oppgaver. Vi gjennomfører undervisningsøkter på maksimalt 20 minutter, for deretter og gå i gang med arbeidsoppgaver i grupper og individuelt i forhold til undervisningstema. Deltakerne jobber intensivt i 20 minutter i forhold til oppgaver. Vi avslutter hver underviningssekvens med 10 minutter oppsummering og 10 minutter repetisjon med fokus på hva vi har lært.
Vi har en målsetting om at undervisningen skal i størst mulig grad aktivisere deltakeren og ikke bære preg av for mye tradisjonell klasseromsundervisning. Det skal være kort vei fra undervisning til praktisk aktivitet for deltakeren. Dette gjelder både for gruppeundervisning og individuell tilpasset undervisning og opplæring en til en.
Det gis undervisning og opplæring i de ulike temaene flere ganger per år, og det er mulig for deltakere å «shoppe» undervisning i de temaer som er aktuelle for den enkelte. Temaet «Karriere og jobb» er imidlertid obligatorisk for alle deltakere, da man her utformer sin personlige CV og søknad og får innføring og trening i gjennomføring av jobbintervju.
Videre jobber deltaker med å etablere / oppdatere sin CV på NAV.no
Forutsetninger for å delta i undervisningen:
- Grunnleggende lese og skriveferdigheter.
- Grunnleggende digital kompetanse.
- Motivasjon for å lære.
Rammer for undervisningen
Antall elever / deltakere: | Inntil 15 elever. |
Undervisnings timer pr dag | 5 timer. |
Arbeidstid: | 09:00 – 14:00 |
Tilgang til to undervisningsrom | En datalabb med 15 datamaskiner og et læringsrom uten datamaskiner. |
1 time undervisningsfri, lunsj og egenaktivitet. | kl 11:30 – 12:30 |
Varighet på undervisningstime | 45 min |
Pause | 15 min |
Lærerressurs | 1 fordelt på 3 lærere |
Gjennomføring av undervisningen.
Undervisningen følger et fast mønster i forhold til rutiner, med tanke på gjennomføring.
- Kort repetisjon fra dagen før.
- Presentasjon av dagens tema.
- Undervisning på storskjerm.
- Diskusjoner i forhold til tema og erfringer.
- Individuelle oppgaver.
- Presentasjoner muntlig og skriftlig framlegg.
- Problemløsninger.
- Felles oppsummering og kort informasjon av neste dag.
For deltakere som har vansker med å følge teoretisk klasseromsundervisning legges det til rette for at opplæringen i størst mulig grad kan gis praktisk eller en-til-en. INKO AS jobber med å lage en interaktiv e-løsning for sine jobbsøkere som gjør at det er mulig å arbeide med de ulike temaene og samhandle med lærer uten å være stasjonert i INKO AS sine lokaler. Dette vil også gi gode tilpasningsmuligheter for den enkelte deltaker. Deltakere som ikke kan delta i gruppeundervisningen får i dag et individuelt tilpasset undervisningsopplegg, og jeg velger å ikke kommentere denne gruppen deltakere i denne besvarelsen.
Vi har lagt til rette for gruppebasert undervisning og ved oppstart får deltaker utdelt et kompendium, som inneholder undervisningsfoiler og arbeidsoppgaver i papirform. Det er lagt tilrette for notering på hver undervisningsfoil. Eleven får også utdelt nødvendig utstyr for å kunne delta aktivt i undervisningen. Hvert tema har klare læringsmål og operative mål for undervisningsøkten. Lærer er tilstede i klasserommet og er tilgjengelig for deltakerne.
Hva er begrunnelsen for denne måten å legge til rette på?
Gruppeundervisning:
Vi har valgt å gi tilbud om gruppeundervisning i forhold til tema innenfor grunnleggende arbeidslivskunnskap. Dette med bakgrunn i at vi ønsker å legge tilrette for en god gruppedynamikk, skape en arena for gode diskusjoner som igjen gir læring for den enkelte og for gruppa. Vi streber etter å legge tilrette for en god og trygg læringsarena hvor mestring står i fokus i forhold til enkeltindividet og gruppa som helhet. Gruppa og enkeltindividet får ansvar ut i fra sine forutsetninger og skal i størst mulig grad ansvarliggjøres og integreres i undervisningen. Vi legger stor vekt på kvalitet fremfor kvantitet og at deltaker får trening og erfaring i å formidle sin kunnskap som er ervervet i løpet av kurset både skriftlig og muntlig.
INKO AS vektlegger å kunne gi tilrettelagte og skreddersydde undervisningsopplegg for våre deltakere, dette gjelder også for deltakere som ønsker kompetanseheving. INKO AS skal tilby konkret og individuelt tilpasset opplæring som gir den enkelte progresjon i en egen læringskurve. Det er av stor betydning at det tas hensyn til, og legges til rette for hvordan den enkelte deltaker lærer best; hva som skal til for at den enkelte får den optimale opplæringen. For eksempel vil noen kunne øke sin basiskompetanse best gjennom praktisk arbeid, mens andre kan dra mest nytte av å diskutere og samhandle med andre, eller gjennom teoretisk opplæring. Dette er vurderinger som jobbkonsulenten gjør sammen med deltakeren for å finne den beste læringsmetoden for den enkelte. Denne kartleggingen er gjort i forkant av at deltaker deltar på undervisningen i forhold til grunnleggende arbeidslivskunnskap.
Vårt hovedmål med undervisningen er å tilføre grunnleggende forståelse av krav og forventninger arbeidslivet og arbeidsgivere stiller til sine ansatte. Vi ønsker at våre deltakere skal ha grunnleggende kjennskap og kunnskap for å kunne møte arbeidsgivere på en best mulig måte.
Skrevet av Morten Simonsen.