Felles refleksjon på oppgaven Ny vri
Samarbeid mellom Elisabeth, Morten og Zuzana
Forarbeid
Vi diskuterte hvilke metoder vi pleier å bruke i undervisningen, og hvilke nye verktøy vi skulle ta i bruk i forbindelse med denne oppgaven. Videre diskuterte vi hvordan vi skulle gjennomføre det i klasserommene. Alle i gruppen rettet undervisningen mot arbeidslivskunnskap og undervisningen foregikk i klasserommet. Gruppen benyttet digitale verktøy som Padlet, Kahoot, Lykkehjul. Av nye metoder ble det brukt omvendt undervisning, samarbeidslæring og interaktiv undervisning.
Gjennomføring og erfaring
I studiet voksenpedagogikk og digitale ferdigheter har vi som studenter blitt utfordret til å gjennomføre undervisning med ny vri ved hjelp av digitale verktøy. Gruppen hadde begrenset erfaring ved å benytte digitale verktøy som virkemiddel i undervisning. Det viser valg av verktøy som ble presentert. Vi erfarer at ved hjelp av disse verktøyene kreves det grundige forarbeid av instruktøren med tanke på forberedelser som hva skal læres, har deltakerne nødvendig utstyr og nettilgang.
Videre erfarte vi at digitale verktøy inviterer til samarbeidslæring og at deltakerne tar mer ansvar for egen læring. Essensen i samarbeidslæring er kommunikasjonsprosesser, deling av kunnskap og tidligere erfaring. På denne måten kan deltakere bidra i læringsprosessen, og få en opplevelse av å bruke og formidle sin kunnskap i gruppen.
Bruk av digitale verktøy i undervisningen medførte at det ble omvendt undervisningssituasjon hvor alle deltakerne var inkludert i aktivitetene, og bidro ut ifra egne forutsetninger. Dette i kontrast til tradisjonell klasseromsundervisning hvor enkelte elever kan bli anonyme i undervisningen.
Evaluering
Våre erfaringer med gjennomføringen av undervisningsdagen er at vi opplevde at vi som lærere kunne være mer tilstede i læringsprosessen i stedet for å bruke mest tid på rollen som formidler. Ved hjelp av å bruke digitale verktøy og korte tydelige introduksjoner og instruksjoner erfarte vi at deltakerne nærmest tok over undervisningen på en positiv måte.
Vi erfarte at det ble mer tid til å gå rundt å observere, og kunne bidra inn i gruppearbeidet på en mer kreativ måte en tradisjonell tavleundervisning. Når gruppene fungerte godt, kunne vi bruke tid på å forberede neste sekvens i undervisningen, samt at det ble tid til å gjøre andre arbeidsoppgaver som å produsere fremtidige arbeidsoppgaver og likevel være tilgjengelig for deltakerne. Vi erfarer at ved å bruke digitale verktøy i tillegg til korte undervisningssekvenser ser vi at deltakerne får en mer variert læringsprosess, blir mer motiverte og motivasjonen stimulerer til at enkeltindividet og gruppen tar mer ansvar for egne læring og læringsprosess.
Når forarbeidet er gjort, erfarte vi følgende: Vi møtte mer forberedte deltakere, stor aktivitet, lite passivitet, dette skaper mer motivasjon for å lære.
Gruppens felles erfaring er at deltakerne kan lære i eget tempo, at digitale verktøy frigjør tid so veileder kan bruke til individuell oppfølging, at det ble et stort læringsutbytte, samhandling og deling av kunnskap. Positivt ved disse metodene er at man kan organisere tid til læring på en mer gunstig/bærekraftig måte. Tid er ofte en fast ressurs læreren ikke kan gjøre så mye med.
Opplevde Padlet som et nyttig verktøy både i forhold til kommunikasjon, idèmyldring og tips.
I starten observertes det at deltakerne var litt usikre de første postleggingene, men det løsnet fort. Deltakerne kom med tilbakemeldinger om at de synes det var gøy, det var et lett verktøy å bruke og de syntes at de samarbeidet godt og at det var lettere å komme på svar når de jobbet to og to.
Det at deltakerne får oppleve at de kan styre måten de innheter kunnskap på selv, og at resultatene av dette er synlige, åpner for refleksjon om egen læring, motivasjon, og at de ikke minst får oppleve at de ofte er flinkere enn de selv tror. Alle har erfart at samarbeidslæring er en viktig metode.
Deltakere var mere aktive i mindre grupper. Mye læring i mindre grupper både når det gjelder et enkelt individ eller gruppe som helhet. Ansvarliggjøring – ansvar for egen læring. Språk, kommunikasjon.