IKT-prosjekt

 

Refleksjonsnotat – Sara, Heidi og Syver

Vi har i dette refleksjonsnotatet tenkt til å ta for oss hvordan blogg og filmproduksjonprogrammer kan brukes i undervisningen, i tillegg til fordeler og ulemper ved dette.

Blogg kan brukes på utallige måter i undervisningen. Det vil spesielt være nyttig over en lengre periode. Elevene kunne f.eks. fortløpende samlet sine rapporter etter forsøk og feltturer i sin egen eller gruppens blogg. Dette kunne også gjelde for alle de fagtekstene som de har skrevet.

Det å produsere film kan være nyttig i alle fag på skolen. I naturfag kunne elevene ha filmet under for eksempel forsøk. Deretter kunne de ha postet dette på sin blogg. Dette blir jo da en slags loggføring.

Både produsering av film og blogg er moderne og populære temaer for de yngre, og kan derfor være med på å skape en ekstra interesse for fag og skole. Det kan føles som et frisk pust fra vanlige oppgaver for mange elever. De som ellers ikke har så lett for å sette seg godt inn i oppgaver kan kanskje få litt mer motivasjon. Grunnleggende ferdigheter, spesielt skriving og digitale ferdigheter (LK06), blir tatt på alvor ved bruk av disse to hjelpemidlene. En annen fordel er det kreative ved det hele. Det er mange muligheter til hvordan en kan løse oppgave ved hjelp av blogg og film, så det er bare kreativiteten som setter grenser.

Ulemper med dette kan være det at elevene tar oppgavene useriøst. Det er jo som sagt utallige muligheter om hvordan en kan lage blogg og film, så fristelsen for å tulle kan bli stor. Noen ganger så kan det også være vanskelig å lære seg de forskjellige programmene, og da kan det ta fokuset bort fra det faglige. Men som sagt er digitale ferdigheter en av de grunnleggende ferdighetene, så det vil vel kanskje være faglig uansett.

 

Video

Her har vi laget en video om geologi. Ta en titt