- Personlig eksamenspreferanse
Læringsutbytter:
- kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.
- har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser.
«Hvordan kan en lærer bygge opp et godt læringsmiljø?»
Hva er et læringsmiljø?
Hva betyr det for elevene å ha et godt læringsmiljø?
To perspektiver:
- Klasseledelse
- Fag og undervisning
Klasseledelse
- § 9 A-2. Alle elever har krav på et trygt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
- Altruisme vs. Egoisme – Eksempel fra praksis
- Vi MÅ snakke om relasjoner
- «I et klasserom som preges av positive relasjoner, er det trygt å være.» (Midthassel, 2019, s. 123)
- Et felles vi! – «Vi lærer sammen» (Midthassel, 2019, s. 124)
- Varme -> lærer-elev-relasjon
- «Vi kan ikke bare fokusere på læring.» (Danielsen & Tjomsland, 2020, s. 501)
- Vi MÅ snakke om anerkjennelse
- Sentral betingelse for «det gode liv»
- Salutogen faktor
- Honneth
- Privat -> kjærlighet
- Offentlig -> rettigheter
- Sosial -> sosial verdsetting
Fag og undervisning

Litteraturliste:
- Danielsen, A. G. & Tjomsland, H. E. (2020). Mestringsforventning, trivsel og frafall. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning : en antologi (2. utg., s. 497–525). Fagbokforlaget.
- Jordet, A. N. (2020). Empirisk og teoretisk bakgrunn. I A. N. Jordet, Anerkjennelse i skolen : en forutsetning for læring (s. 15–37). Cappelen Damm akademisk.
- Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle. I J. Buli-Holmberg & M. H. Olsen (Red.), Psykososialt læringsmiljø (s. 115–130). Cappelen Damm akademisk.