Eksamen 15.02.23

  • Personlig eksamenspreferanse

Læringsutbytter:

  • kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.
  • har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser.

«Hvordan kan en lærer bygge opp et godt læringsmiljø?»

Hva er et læringsmiljø?

Hva betyr det for elevene å ha et godt læringsmiljø?

To perspektiver:

  1. Klasseledelse
  2. Fag og undervisning

Klasseledelse

  • § 9 A-2. Alle elever har krav på et trygt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
  • Altruisme vs. Egoisme – Eksempel fra praksis

  • Vi MÅ snakke om relasjoner
  • «I et klasserom som preges av positive relasjoner, er det trygt å være.» (Midthassel, 2019, s. 123)
  • Et felles vi! – «Vi lærer sammen» (Midthassel, 2019, s. 124)
  • Varme -> lærer-elev-relasjon
  • «Vi kan ikke bare fokusere på læring.» (Danielsen & Tjomsland, 2020, s. 501)

  • Vi MÅ snakke om anerkjennelse
  • Sentral betingelse for «det gode liv»
  • Salutogen faktor
  • Honneth
    • Privat -> kjærlighet
    • Offentlig -> rettigheter
    • Sosial -> sosial verdsetting

Fag og undervisning

Litteraturliste:

  • Danielsen, A. G. & Tjomsland, H. E. (2020). Mestringsforventning, trivsel og frafall. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning : en antologi (2. utg., s. 497–525). Fagbokforlaget.
  • Jordet, A. N. (2020). Empirisk og teoretisk bakgrunn. I A. N. Jordet, Anerkjennelse i skolen : en forutsetning for læring (s. 15–37). Cappelen Damm akademisk.
  • Midthassel, U. V. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle. I J. Buli-Holmberg & M. H. Olsen (Red.), Psykososialt læringsmiljø (s. 115–130). Cappelen Damm akademisk.