Uke 2

Det har vært en interessant og fin introuke, hvor første dag gikk til introduksjon av emnet samt prosjektet til Mattias. 

Hva vet vi om læring?

Elevene er nødt til å forstå meningen med det de gjør for å oppnå læring. 

Mattias presenterer 4 elementer om hva man vet om læring:

  1. Oppmerksomhet og konsentrasjon blir ødelagt av distraksjoner. 
  2. Aktivt engasjement kan bli ødelagt av at man er passiv fraværende.
  3. Lære av å gjøre feil kontra å gjøre feil og aldri lære av det
  4. Konsolidering (oppsummering)

Kompani Lauritzen er et program som har gått på de fleste norske tv-skjermer. I dette programmet blir deltakerne plassert innenfor et slags atferdssystem, hvor «norm» ligger i midten. Over finner man litt over norm og over norm. Under finner man litt under norm og under norm. Studentene forsøkte å sette opp rammer rundt dette, og se på hvordan man eventuelt kan bruke dette i et klasserom:

Kompani Lauritzen case – NORM

  1. Nevn tre kjennetegn på hva slags oppførsel som bør tilsvare norm i klassen
  • Norm
    • Komme til tiden
    • Deltakende
    • Være klar til tiden
    • Inkluderende / se hverandre
  1. Nevn tre kjennetegn på hva som tilsvarer litt under norm, og tre på under norm
  • Litt under norm
    • Komme for sent iblant
    • Passivt deltakende
    • Negativt tankesett om lærer, oppgaver, temaer, fag, skolen osv
    • Halvveis engasjement (ufokusert)
    • Lite inkluderende
  • Under norm
    • Mangler respekt for lærere og for timen
    • Avbryter og forstyrrer
    • Den negative holdningen gjør at man snakker stygt om skolen, temaer, oppgaver, lærere osv
    • Unngår skolearbeid og ansvar
    • Ekskluderende
  1. Nevn tre kjennetegn på litt over norm, og tre kjennetegn på litt over norm
  • Litt over norm
    • Ekstra forberedt ++
    • Påkoblet ++
    • Diversitet
    • Byr opp til diskusjon
    • Inkludering
    • Vise at man bryr seg om andre
  • Over norm
    • Byr opp til diskusjon og drar med andre

Anerkjennelse er også et ord som har gått igjen, og det begrepet handler om hva man gjør ovenfor andre. Det er ikke bare det man sier. 

Sammen med Are snakket vi om tre begreper: Disse tre er:

  1. Kode (språkkoder)
  2. Klassifikasjon
  3. Framing

Jeg har i tillegg til disse forelesningene forsøkt å iverksette pensumslesing. Det er noe tungt, men jeg skal klare å komme meg inn i det. 

Case

I grupper diskuterte vi case opp mot pensum og forelesninger. Casen vi valgte er «oppfunnet», og lyder slik:

En jente i 6 klasse blir stadig mobbet og plukket på grunnet illeluktende kroppslukt. Denne er i tillegg skjør for tilbakemeldinger, og sliter med selvtillit. Hvordan kan man ta tak i dette? Hva må ligge til rette?

Denne jenta kan oppleve å bli marginalisert, utstøtt, lite sosial omgang osv.

Pensum vi kan trekke inn er Jordet (Honneth).